De laatste dag - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu De laatste dag - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

De laatste dag

Door: Lieveke en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

04 Augustus 2016 | Tanzania, Bagamoyo

Laatste dag
Nu de kinderen met begeleiders op weg naar huis zijn, is het aan ons, Jeroen en Lieveke, om ook een blog te schrijven.
We hebben genoten, van de kinderen, van hun inzet en saamhorigheid en het gemak waarmee ze contact maakten met de Tanzaniaanse scholieren, kinderen en volwassenen.
We vonden het opvallend hoe goed de sfeer in de groep was.
Het waterproject op Mikumi secondary school is goed verlopen en dankzij de inzet van SMC hebben ook de Tanzanianen hun schouders eronder gezet en is het project echt binnen twee weken afgerond, heel bijzonder voor Tanzania, waar dergelijke werkzaamheden vaak veel langer duren. Echter ook de Tanzaniaanse leerlingen en fundi ( technische specialisten) wilden qua inzet niet onderdoen voor de Nederlanders.
Ook het schilderwerk ging vlot en is mooi geworden. Zelfs is er electriciteit en een wateraansluiting aangelegd in het laboratorium zodat er nu ook echt practicum kan plaatsvinden.
De directeur en leraren van de school zijn erg blij. Er zijn nu op het terrein van de school enkele water tappunten, de leerlingen kunnen hier nu hun handen wassen na toiletbezoek en ook water drinken..
De uitstraling van de school gaat dankzij dit alles flink omhoog en we hopen dat dit ook de kwaliteit van het onderwijs ten goede zal komen zodat meer leerlingen slagen en een vervolgopleiding kunnen gaan doen.
Vooral de nieuw te bouwen school voor nurses en midwifes ( het nieuwe grote project van de Vrienden van Mikumi) heeft dringend leerlingen uit de eigen regio nodig, zodat ook het st.Kizito Hospital straks kan profiteren van nieuwe goed opgeleide krachten waar nu nog een groot tekort aan is.
We zeiden het al eerder, we hebben genoten, en ook vele Tanzanianen in Mikumi kwamen ons vertellen hoe geweldig ze het vonden dat de leerlingen van SMC er waren. Ze zijn daar wel redelijk gewend aan (blanke) volwassenen en oudere stagiaires die het ziekenhuis bezoeken maar zo'n groep jongeren vonden ze echt geweldig.
We werden zelfs bedankt dat we hen mee hadden genomen.
We denken dat de leerlingen zelf ook een fijne tijd hebben gehad en ook hebben genoten van de hartelijkheid en gastvrijheid van de Tanzanianen..
Ze hebben ontzettend veel indrukken opgedaan die hen waarschijnlijk nog lang bij zullen blijven want zo'n reis heeft natuurlijk een dubbele impact. Niet alleen het hulpverlenen is van belang maar het leert je ook veel over jezelf en het geeft jezelf ook veel voldoening.
Ook Jos en Layla bedankt,de samenwerking was geweldig en gezellig en niet te vergeten Jillin en Minou natuurlijk.
Namens ons en ook de stichting Vrienden van Mikumi, asante sana na karibu tena..
Allen een behouden thuiskomst gewenst, wij blijven hier nog een weekje.
Jeroen en Lieveke

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 04 Augustus 2016 - 07:32

Lilian, Marcel En Mirko:

Goeiemorgen Jeroen en Lieveke,

Ik weet niet of jullie deze reactie nog lezen, maar wij willen toch nog even wat vermelden. Jos,Layla, Minou en Jillin zijn al meerdere malen bedankt namens hun geweldige zorgen voor de groep en dat is zeker op zijn plaats !! Maar wat Jeroen en Lieveke (jullie twee dus) hebben geregeld voor deze groep is ook onvergetelijk....hiervoor 1000 x bedankt voor alle goede zorgen wat jullie de groep hebben geboden ( en Lieveke ook bedankt dat je dit mogelijk hebt gemaakt voor Meta!!!!) Dit wordt zeer gewaardeerd...

Vele lieve groetjes van Marcel en Lilian en nog een fijn verblijf voor jullie daar !!!

• 04 Augustus 2016 - 07:59

Thessa:

Lieve minou,

Wauw wat een verhalen allemaal! Ik kan niet wachten om je ze zelf te horen vertellen!
    Jullie zijn allemaal kanjers dat jullie hier voor gegaan zijn!

Veilige reis terug

Dikke knuf voor jou minou

• 04 Augustus 2016 - 09:06

Bert En Marian:

Jullie hebben geweldig werk gedaan!!
    Nog een fijne week daar.
    (Opa en oma van Niels)

• 04 Augustus 2016 - 09:09

Stevie:

Hallo Anne,

Nog minder dan 30 uur en dan kunnen we weer knuffelen.
    Als je weer veilig thuis bent gaan we alles wat je gemist hebt doen.
    KFC, bankhangen, Doritos, Netflix en Chill, geen probleem :).

Een veilige terugreis voor jullie allemaal.

Groetjes Stevie

• 04 Augustus 2016 - 09:22

Marcel En Nathalie, Ouders Van Jill:

Hallo Jeroen en Lieveke,
    Jullie blijven nog lekker een week in Mikumi. Wij krijgen dus niet de gelegenheid om jullie in Maastricht te bedanken voor alles wat jullie voor deze groep en dus ook voor Jill hebben gedaan. Daarom via deze weg. Het was voor ons op voorhand zeer geruststellend dat er een arts en verpleegkundige zouden meereizen die ook nog eens de plaatselijke taal spreken. Inmiddels kennen we jullie al wat beter door alle blogs en verhalen van Jill en weten we dat jullie met enorm veel inzet deze bijzondere reis hebben mogelijk gemaakt en ter plekke hele leerzame en leuke activiteiten hebben geregeld. Hiervoor onze oprechte dank!!!! Dit waarderen wij enorm. Heel veel succes verder met jullie project in Mikumi!
    Marcel en Nathalie

• 04 Augustus 2016 - 09:48

Pascal Van Graven:

Ik durf nu wel te zeggen dat ik Minou toch wel gemist heb.
    Ook wel dingen die ik niet zou verwachten.
    's Avonds de auto in gebruik, rommel op de badkamer, de tv bezet, oplader kwijt en ga zo maar door.

Volgens mij is ook aan de hele groep wel een compliment op zijn plaats. Het zijn toch individuen die elkaar van tevoren nog niet zo goed kenden. Daarom ook een groot compliment aan iedereen om er zo een fantastische reis van te maken.

Tot snel

Pascal

• 04 Augustus 2016 - 10:10

Loes En Jef:

Lieveke en Jeroen,

Mooi dat het waterproject en het schilderwerk dankzij de inzet van de plaatselijke bevolking en de leerlingen van SMC succesvol gerealiseerd is.
    En wat fijn dat het contact met de Tanzianen zo makkelijk en gastvrij verliep.
    Dit is zonder meer de reis van hun jonge leven geweest, wat een hoop nieuwe ervaringen; 3 weken weg van huis, de verre reis naar een ander continent, het verblijf in een heel andere cultuur en samenleving, alle indrukken die ze opgedaan hebben en natuurlijk het plezier en de voldoening van het bereikte resultaat. Een grote stap in hun ontwikkeling en vorming naar volwassenheid en zelfstandigheid.

We zijn zeer onder de indruk van jullie goede werk voor de derde wereld. Al die voorbereidingen, het inzamelen van spullen niet te vergeten. Chapeau!

Hartelijk dank voor de goede organisatie en goede zorg voor de kinderen.
    Nog een fijne week

Loes en Jef

• 04 Augustus 2016 - 12:03

Niels Huijnen:

Anne,

Geweldig om te lezen wat je hebt gedaan de afgelopen tijd! Ik hoop dat je ook het gevoel hebt dat je iets hebt kunnen bijdragen aan het verbeteren van de wereld.

Een veilige reis en tot morgen zus!

Niels

• 04 Augustus 2016 - 20:47

Katinka :

Dag Lieveke en Jeroen,

Wat leuk om te lezen hoe de mensen uit Tanzania en jullie de groep, hun inzet en de sfeer hebben ervaren. Echt super mooi! Jullie ook bedankt voor jullie inzet en heel veel succes verder!

Groetjes van de ouders van Robin A.

• 04 Augustus 2016 - 21:32

Rene Van Der Valk:

Wat een fantastisch resultaat hebben jullie als SMC goes Tanzania geboekt met het verbeteren van de faciliteiten in en rondom het hospitaal. En het geeft een heel goed gevoel dat alles zo in harmonie, zowel onderling als met de Tanzanianen, is verlopen. Nog even en jullie zijn weer in het superdeluxe West Europa met al zijn gemakken en overdaad. Geniet nog even van de terugreis en nogmaals een hele, hele dikke pluim voor de SMC-ers.....

Rene van der Valk

• 04 Augustus 2016 - 21:57

Karina :

Hallo Lieveke en Jeroen,

Ook jullie nogmaals heel erg bedankt voor de inzet, hulp en steun die jullie de groep gegeven hebben. Geweldig dat de projecten met elkaars hulp zijn afgerond, daar kan iedereen toch met trots op terugkijken. Je ziet vele handen maken licht werk. Ik wens jullie heel veel succes met jullie project daar en nog een fijne week toegewenst.

Karina van der Valk

• 04 Augustus 2016 - 22:02

Leon En Petra :

Bedankt aan alle begeleiders die de afgelopen 3 weken ervoor hebben gezorgd dat onze kinderen deze fantastische ervaring hebben mogen meemaken. Samen hebben jullie met de kinderen een onvergetelijke indruk op ons gemaakt

Petra Tim en Léon

• 04 Augustus 2016 - 22:31

Rian En Roger Hameleers:

Beste Jeroen en Lieveke,
    Wat geweldig dat jullie op deze manier mensen uit verschillende werelddelen bij elkaar gebracht hebben die heel wat voor elkaar hebben kunnen betekenen en er ook nog eens allemaal zichtbaar van genoten. Het thuisfront is er van onder de indruk. We weten zeker dat de afgelopen drie weken voor de 20 jongeren van het SMC, die het voorrecht hadden deze reis te mogen maken maar het ook met veel enthousiasme hebben opgepakt, onvergetelijk is geweest. Ze hebben kansen gekregen en aangegrepen waardoor ze nog meer wereldburger zijn geworden.
    Bedankt dat jullie, daarvoor de basis hebben gelegd en samen met de begeleiders van school heel veel energie hebben gestoken in de organisatie van de reis.

Top!!!
    Ook wij wensen jullie nog een fijne week toe.

Groeten van de ouders van Jans, Rian en Roger Hameleers

• 05 Augustus 2016 - 00:13

Paul En Lia:

Lieverd en Jeroen
    Wat leuk dat jullie nu het blog mogen schrijven
    Wat fijn te horen dat het zo goed is gegaan met elkaar ,en dat dan ook nog de projecten super zijn gegaan en nu ook af zijn geweldig .jullie kunnen dus met recht zeggen MIssie geslaagd.
    Wij wensen jullie nog een fijne week .
    Groetjes ouders van Jillin

• 05 Augustus 2016 - 00:52

Oma Truus:

Hallo Tanzaniagangers,
    het zit er weer op, jullie hebben met zijn allen iets meegemaakt, wat niet iedereen meemaakt. Ik hoop dat jullie het allemaal een hele ervaring hebben gevonden. Maar het ook zien als een onvergetelijke vakantie. Ik heb in ieder geval genoten van de verslagen die er iedere dag geschreven werden. Ik wens jullie dan ook een hele goede thuisreis. En Caressa voor jou een extra dikke knuffek, en ik ben blij als je weer gezond en wel thuis bent. Natuurlijk geldt dat ook voor iedereen die mee is.
    Tot morgen.

• 05 Augustus 2016 - 07:40

Rob En Ilona:

Jeroen en Lieveke bedankt,dat jullie dit voor de SMC groep mogelijk hebben gemaakt om deze onvergetelijke reis te hebben meegemaakt.Dit is iets wat ze niet snel zulken vergeten!!!

Maar ook Jos en Layla bedankt voor alles jullie waren top !!
    Robin we zijn blij als we jou weer in onze armen kunnen sluiten.....

Groetjes pap en mam bink en vlekkie

• 07 Augustus 2016 - 16:20

Petra Van Es:

Lieveke, Jeroen, Jos en Layla,

Nu iedereen weer lekker thuis in de vertrouwde omgeving zit en langzaam weer gewend raakt aan de dagelijkse gang van zaken in Nederland is het tijd voor een bedankje.

Vanaf hier een welgemeend dankjewel voor alles wat jullie voor en met deze groep hebben gedaan. Voor iedereen een onvergetelijke reis met prachtige herinneringen en levenslessen..... dat maakt niet iedereen mee.

Ik wens jullie heel veel succes bij nog komende projecten en zal zeker regelmatig de site blijven bezoeken.

Petra