Op safari - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

Op safari

Door: Sanne en Niels

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

30 Juli 2016 | Tanzania, Mikumi

Blog 30 juli 2016
Na de gezellige filmavond van gisteravond met de Tanzaniaanse leerlingen, werden we vandaag alweer om 5 uur gewekt door Layla met de bekende pannen. Nadat iedereen was opgestaan liepen we naar de ingang van het ziekenhuis waar we rond 6 uur zouden worden opgehaald door de jeeps. Natuurlijk (hoe kan het ook anders) werden we een half uur te laat opgehaald en de vertraging werd nog groter toen we de lunchpakketten moesten ophalen die nog gemaakt moesten worden. Na het ophalen vertrokken we rond kwart over 7 naar het national park. Terwijl Jeroen en Jos de kaartjes waren halen ging de rest foto’s maken en gebruik maken van de toiletten, oftewel een gat in de grond ;). Om 8 uur reden we het national park binnen. Voor de eerste stop hebben we al meerdere dieren gespot zoals giraffen, olifanten, gazellen en zwijnen. Bij de eerste stop heeft iedereen even lekker de beentjes kunnen strekken. Dit ritueel vervolgde zich tot aan de volgende stop, waar we lekker gingen lunchen: frietjes met kip of voor de vegetariërs frietjes met aardappelen en groente in een tomatensausje. Iedereen was er heerlijk van aan het genieten toen ook de soda’s werden uitgedeeld. Rond 12 uur vertrokken we naar de krokodillen en de nijlpaarden met een tussenstop bij een grote boom, hier werden verschillende foto’s gemaakt. Na het indrukwekkende gezicht van de krokodillen en de nijlpaarden gingen we vliegensvlug naar de leeuw nadat de chauffeur werd geïnformeerd over de aanwezigheid van dit mannetjes dier, helaas kreeg een van de jeeps dit niet mee en moest deze jeep bestuurd door Jeroen afhaken en vertrokken naar de uitgang. Terwijl de andere 3 jeeps vliegensvlug verder reden naar de leeuw waar ook andere jeeps verontwaardigd stonden te kijken. Desondanks was de leeuw niet onder de indruk van de vele foto toestellen en vertrok om op een rustig plekje te gaan liggen. Nadat de leeuw vertrok kon deze toch nog op centimeters worden gevolgd door de jeeps. Bij een jeep verliep het draaien iets moeizamer waardoor een jeep kantelden waarbij uiteindelijk een andere chauffeur de jeep heeft teruggekanteld. Hoewel het voor Layla, Jill, Eline, Iris, Caro, Jans en Niels een schrikbarende ervaring was lagen de mensen van de andere jeeps in een deuk. Terwijl de jeeps vertrokken richting de uitgang spotte een jeep een luipaard en deze werd ook al snel opgemerkt door een ander voertuig. Ook dit dier was heel indrukwekkend en ook hier werden vele foto’s gemaakt. Na drieën kwamen we weer aan bij de uitgang waar iedereen trots zijn/ haar foto’s aan de andere crewmembers liet zien. Nadat de jeeps de daken hadden dichtgemaakt vertrokken deze weer terug naar het St. Kizito hospital terwijl de vermiste jeep met nog steeds Jeroen als bestuurder op een terrasje aan het genieten waren van een lekker, verfrissende soda. Toen de ene helft naar het dorpje was voor de laatste inkopen was de andere helft aan het bijkomen van de indrukwekkende safari. Om 5 uur kwam de laatste jeep het terrein opgereden en ook zij kregen vele foto’s te zien. Als avondeten hebben we rijst met kool gegeten, die over was van gister. De avond is gezellig afgesloten bij het kampvuur waarbij meerdere liederen werden gezongen.
Muts van de dag (of eigenlijk pet van de dag ;) ) is Eline die haar petje verloor tijdens de safari.

Groetjes van Niels en Sanne

• 30 Juli 2016 - 18:02

Elly En Piet.:

Hallo Coen (en de rest):

Heel indrukwekkend die foto's van jullie Safari. Al die beesten lijken in de natuur nog indrukwekkender dan op TV of op welk ander plaatje dan ook. Je kunt aan de (grijze) leeuw wel goed zien dat er in het reservaat (gelukkig maar) niet op groot wild gejaagd wordt.
    Nog even bij de foto van gisteren ....... je kunt meteen zien (bij het aardappelschillen) wie de chef-kok is en ook zijn we er nu zeker van dat jij de braafste jongen van de klas bent.
    En o ja ....... wat het "niet op tijd komen van de menen in Tanzania" en het uitlopen van afspraken betreft moeten jullie maar denken:
    Kerkraads dialect: d'r Herrjot hat de tsiet jemaat, mè va tsowwe hat hea nuus jezaat!!!!!!!.

Groetjes:
    Elly en Piet.

• 30 Juli 2016 - 18:11

Maaike, Wout, Gert En Bea:

Hallo Coen, hallo allemaal,
    Wat een geweldige ervaringen hebben jullie vandaag samen opgedaan! Zou het geen idee zijn om de dieren een chip te geven, zodat iedereen leeuwen kan spotten, haha.
    Nou, we hadden graag vandaag de primeur gehad, maar Piet was net wat sneller!
    Super die foto's.. Ff wat anders dan de Jajajaad!
    We zijn blij voor je, Coen,dat je vandaag wel wat kip hebt kunnen eten!
    We zullen straks samen met P en E jullie verhalen, foto's en filmpjes bij een koel drankje op het terras ( we zullen niet teveel vlees eten!) nog eens rustig doornemen!
    Fijne avond, slaap lekker en niet dromen over enge beesten,
    Doei,
    Gert, Maaike, Wout en Bea

• 30 Juli 2016 - 18:28

Han En Belinda:

Hallo Niels en alle anderen,

We hebben weer genoten van julie reisverslagen en mooie foto's. Gelukkig dat het ziekenhuis dichtbij is na alle spannende dingen wat jullie meemaken.
    Veel plezier nog samen en tot snel.
    Groetjes.

• 30 Juli 2016 - 18:45

Pascal Van Graven :

Geweldig wat jullie allemaal mee maken. Even voor Minou. Wij hebben een weddenschap dat ik 5 kilo afgevallen zou zijn . Ik moet er nog 6.

Groeten vanaf de Hockenheimring,
    Pascal

• 30 Juli 2016 - 18:58

Marcel, Nathalie En Lynn:

Hallo Jill, hallo allemaal,
    Een super gave dag die jullie vandaag samen hebben meegemaakt! De foto's en het blog zijn geweldig maar in het echt zal het vast nog veel mooier zijn geweest.
    Wij moesten hier wel lachen Jill ( achteraf) toen we lazen dat jullie jeep is gekanteld. Dat zal schrikken zijn geweest! Jij trekt zo'n dingen aan, lijkt het wel. Gelukkig is er niemand gewond geraakt.
    Lynn is inmiddels weer thuis. Zij heeft het ook gezellig gehad.
    De laatste dagen breken aan. Blijf vooral intens genieten. Dit is een ervaring die jullie nooit meer zullen vergeten!
    Slaap lekker. Vele lieve groetjes van ons en een dikke knuffel voor Jill:)

Marcel, Nathalie en Lynn

• 30 Juli 2016 - 19:28

Iris:

He Nielske ;) en iedereen,

Wat een ervaringen weer! Niels ... Ik moest wel stiekem lachen toen ik las van het kantelen van de auto. Als papa weer eens de volgende keer een extra rondje rotonde doet met de auto dan herken je het gevoel misschien weer een beetje ;)
    Ik las dat Jepser je gisteren een beetje heeft geplaagd met het eten. Maar over een paar jaar kun je revanche nemen. Nu hij alle verhalen leest en de geweldige foto's ziet weet hij zeker dat hij ook mee wilt gaan.
    Hies is alles goed. Moet er wel aan wennen dat je niet mee bent op vakantie. We hebben gesproken met een ander stel uit Limburg. Ook maar met 1 dochter , andere dochter is vrijwilligerswerk aan het doen in Bali. Dus alles is heel herkenbaar.
    Wij zijn inmiddels aan het aftellen om naar huis te gaan, en daarna tellen we af tot vrijdag.
    Maak er nog een paar hele mooie dagen van!
    Veel liefs, papa, mama en Jesper

• 30 Juli 2016 - 20:54

Marie -Louise :

Hallo Meta , hallo allemaal

Wat kun allemaal mee maken en doen in die korte tijd dat jullie daar zijn , gewoon GEWELDIG!
    Super wat jullie daar allemaal doen ......

Maar nu gaat het heel snel , geniet nog van jullie laatste dagen daar !
    Lieve groetjes uit de Beersdal , Marie -Louise

• 30 Juli 2016 - 20:55

Karina :

Hodi lieve Romy en crew,

Wat een TOPDAG hebben jullie gehad. Prachtige foto's van al die dieren die jullie hebben gezien. Zo mooi. Ik dacht dat jullie met minder bagage naar huis zouden komen met al wat daar achterblijft. Maar na wat ik allemaal gelezen heb van jullie blogs gaan jullie met een schat aan ervaringen gepakt naar huis terug. Roompie je weet dat wij je dit zo gunnen maar we zijn stiekem toch wel aan het aftellen naar de vrijdag toe.
    Al betekent dat dat met jou thuiskomst en van alle anderen, we wel jullie leuke blogs moeten gaan missen...dat wordt dus afkicken na vrijdag. Daarom gaan jullie nog heerlijk van de laatste dagen genieten daar in Tanzania en dan kunnen wij 's avonds nog even genieten van ons verhaaltje voor het slapen gaan ;-)
    En Romy...Hoe zou je het vinden om vrijdag rijst met kool of bruine bonen te eten? Ons leek het wel lekker!

Lieverd ik stop er maar mee voordat ik nog meer gekke dingen neer type.

Usiku mwema allemaal. En voor jou nog die dikke knuff Room xxxx lu

• 30 Juli 2016 - 22:10

Hubert En Finy:

Hallo Jill,

Wat zijn de blogs en de foto's leuk om te lezen en te zien. Zo kunnen we thuis heel goed volgen wat jullie allemaal doen en beleven. Dit hadden we van te voren niet verwacht.
    Nog maar een paar dagen en dan verlaten jullie Mikumi. Geniet deze laatste dagen nog maar eens extra. Wij zijn super trots op jou.
    Wij zullen zorgen dat de gehaktballetjes klaar staan als je thuis komt. Dan kun je die opsmikkelen als we samen alle foto's bekijken.
    Nog heel veel plezier gewenst.

Groetjes aan allemaal en een lieve knuffel voor Jill,
    opa en oma Schin

• 30 Juli 2016 - 22:18

Debbie Steijns:

Hallo allemaal,

Super dat jullie zeker 3 van de Big Five hebben kunnen bewonderen in hun natuurlijke omgeving! Dat moet een ongelofelijke ervaring zijn :D! Maar ook de giraffen,zebra's, wilde zwijnen, gnoes,nijlpaarden en krokodillen in het wild te zien lijkt ons geweldig. Groen van jaloezie zijn we :P , maar het is jullie gegund hoor! Geniet nog maar van de laatste dagen daar in het prachtige Tanzania, want voor jullie het weten zijn jullie weer hier thuis in het mooie Limbabwe ;) waar je af en toe en konijn of een haas ziet huppelen, een vos of een das in het donker tegenkomt...veel spannender gaat het hier niet worden...

Veel liefs, en dikke knuffels voor Romée XXX!

• 30 Juli 2016 - 22:30

Léon En Petra:

Weer een geweldige ervaring rijker. Fantastische verhalen waarin jullie deze schitterende dieren in hun natuurlijke omgeving hebben mogen bewonderen en dat op het laatst ook nog van een andere invalshoek

• 30 Juli 2016 - 23:38

Loes:

Hallo allemaal,

Wat een prachtige foto'"s . Het is ongelooflijk als je ziet dat jullie daar in Afrika met een jeep op safari zijn; het lijkt wel een film. Je zou er jaloers van worden !

De frietjes zullen wel heerlijk gesmaakt hebben, he Charlotte

Geniet nog van deze laatste dagen want nu gaat het snel huiswaarts.

Slaap lekker en een dikke knuffel voor iedereen.

Loesxxxx

• 31 Juli 2016 - 09:09

Marcel:

Hallo allemaal, hoi lieve Meta,
    Aan de blog en de app te lezen, hebben jullie heel wat prachtige dieren mogen aanschouwen in the wildlife. Wat was ik daar graag bij, al was het alleen maar voor de foto's haha. Stralende gezichten op de foto's bij de jeep. Of dat ook zo voor het groepje van de gekantelde jeep gold, weet ik zo net niet. Dat groepje zien we niet op de foto . . . Over die mooie foto's gesproken, die foto van die prachtige boom met die verschillende kleuren erin . . . geweldig. Die zal iedereen toch straks in zijn/haar foto-album willen hebben. Op het moment van typen, gaat wellicht een (klein) groepje onder jullie wederom naar de kerk om een mis bij te wonen. Hebben jullie ook weer mogen zingen of hebben jullie alleen geluisterd naar en gekeken naar de dans van de lokale bevolking? Zo langzamerhand komt er een einde aan jullie verblijf in en rondom Mikumi. Ben zeer benieuwd hoe jullie verdere programma eruit ziet en verheug mij weer op een volgende blog (al dan niet met foto's). Groetjes en voor straks, slaap lekker, Kwaheri Meta en groep Tanzania-gangers xxx Marcel

• 31 Juli 2016 - 09:29

Albertine:

Dag allemaal, dag Taartje!
    Wauw... net jullie foto's nog eens bewonderd van de safari (had ze gisteravond al 2x gezien haha!); daar word je stil van... de dieren te zien in hun natuurlijke omgeving.. dat lijkt me echt geweldig!
    Vandaag een rustdagje? En dan afscheid nemen.. dat zal niet meevallen..
    Dus geniet nog maar extra van een paar dagen Mikumi met z'n allen!!
    Veel liefs en een dikke kusenknuf uit Hulsberg (de Beneluxstraat lijkt wel uitgestorven.. heeel stil hier..)

• 31 Juli 2016 - 10:20

Paul En Lia :

Hallo allemaal , hallo lieve Jillin.

weer een leuke blog om te lezen.
    Mooi dat jullie de dieren en de natuur eens op een andere manier hebben gezien.
    We hopen dat je mooie foto's hebt kunnen maken Jillin en dat je genoten hebt van de tocht.
    Leuk die sjaal als hoofddoek.....
    Het is bijna niet te geloven maar jullie gaan samen de derde week in
    De LAATSTE week van jullie Afrika reis gaat beginnen.
    Maak er nog een ongelooflijke mooie week van ,met iedereen daar om jullie heen .
    Geniet ervan,sla alle mooie , kostbare momenten op.
    Het wordt straks jullie mooiste SOUVENIR.

Jillin lieverd hier komen wat groetjs ......voorbij.

De Hummeltjes uit Brunssum., collega's van de Emmaflat ,
    De lieve vrienden uit Nuth,. Dicksel. ,Oma
    Ome Hein ,die de vakantie al weer om heeft,
    Sjaak en annie die flink aan het verbouwen zijn .
    Bootz die een lekker bolletje wol is
    En natuurlijk van ons .
    Dikke kus en knuffel xx

Geniet ervan.

• 31 Juli 2016 - 11:03

Oma Mia:

Niels wat geweldig dat je op safari bent geweest ik heb wel moeten lachen dat jullie jeep was omgeslagen,gelukkig is er niets gebeurd met jullie.
    Niels maak er nog een mooie week van en geniet nog met volle teugen.

Heel veel groetjes van oma mia.

• 31 Juli 2016 - 11:39

Josine:

Hoi Meta en lieve Caressa en de rest.

Omdat ik zelf op scoutingkamp was niet alles kunnen lezen.
    Nu weer op de hoogte door jullie mooie verslagen en foto's.

Geniet er nog van!!

Groetjes Josine

• 31 Juli 2016 - 12:42

Monika Romih:

Beste allemaal, lieve Meta,

Wij zijn inmiddels weer thuis. Heb meteen toen we wakker waren jullie blog gelezen en alle mooie foto's bekeken. Je kunt hier diverse superlatieven op loslaten. Ik ben nu officieel echt jaloers. Wat had ik daar graag bij willen zijn.

Fijn dat jullie weer eens iets anders te eten kregen dan bruine bonen :)

Het is maar goed dat deze reis aan het begin van jullie vakantie gepland is. Jullie zullen de resterende vakantieweken nodig hebben om al deze indrukken te verwerken.

Hoop dat we komende nog mogen genieten van jullie mooie blogs. Zal ze zeker gaan missen. Jullie zijn er in geslaagd om ons een levende inblik te geven.

Veel liefs

Monika

• 31 Juli 2016 - 13:38

Rinalda Van Eeden:

Hallo Layla en alle andere reisgenoten.

Wat een geweldige safari maken jullie. Hele mooie scherpe foto's. Jullie zijn vast vlakbij de dieren geweest. En dan die leeuw, die zo rustig vlak voor de Jeeps wandelt.
    Layla, wel apart dat net jouw Jeep omgekukeld is. Jij was toch niet stiekem aan het rijden he?
    Jordi keek gister wel op zijn neus met dat berichtje van jou. Hoe kan ze nou weten dat ik in Weustenrade op het terras zit??? ja,ja............big Layla is watching you!!!
    Hier is alles OK, Morris is weer naar de eerste voetbaltraining en wij willen vandaag BBQ-en maar het regent weer eens dus ff afwachten of het nog wat wordt.
    Een hele dikke kus van ons allemaal en geniet nog lekker van al het moois wat je daar meemaakt.

Rinalda

• 31 Juli 2016 - 14:13

Wout Wolters:

Hallo Coen en de rest,
    Wat leuk die verhalen over de safari! Lijkt me een toffe ervaring.
    Coen, gisteren eindelijk weer kip? Zal wel even wennen zijn geweest, als vleeseter geen vlees te kunnen eten.
    Nieuws van FCG! Ze hebben zo goed als zeker een Bosniër vastgelegd (international) Volgens mij een verdediger. Gisteren speelde ze een oefenwedstrijd tegen Southampton, de TvhN was zeker de eerste helft beter. Daarna moest Hateboer met 2x geel weg. 2e helft niet meer gezien, toen ben ik Roda gaan volgen. In de 75e minuut maakte Southampton de enige goal van de wedstrijd.
    Groningen - Southampton 0-1
    Birmingham City - Roda 0-0
    Ajax speelde afgelopen dinsdag tegen Paok voor de UCL ; 1-1, ze moeten in Griekenland dus nog even aan de bak. Oh ja, Zlatan scoorde in zijn debuut voor Man UTD met een halve omhaal!

Zo, genoeg voetbal.
    Ik wens jullie allemaal nog een fijne en leerzame voortzetting van jullie reis.
    Wout

• 31 Juli 2016 - 16:30

Gwyneth Koch:

Wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt dit zijn ervaringen die jullie nooit meer zullen vergeten.
    Echt genoten van jullie reis verslagen

Gr Gwyneth koch..

• 31 Juli 2016 - 18:41

Jonne:

Hoi allemaal!

Ik heb vanmorgen niet tegen iedereen gedag kunnen zeggen! Daarnaast was ik een tikkie emotioneel waardoor ik niet in staat was een echte Tanzaniaanse speech te houden,hihi!
    Via deze weg wil ik nog even wat complimenten maken. Ik vind het heel
    knap hoe jullie als groep veel werk hebben weten te verzetten. Daarnaast denk ik
    Dat jullie als groep echt samen sterk staan! In het bijzonder moet ik toch echt Leila en Jos noemen. Bewonderingswaardig wat jullie doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen (voor zover dat hier gaat)! Ik wens jullie nog een mooie dag in Mikumi morgen om daarna heerlijk te gaan relaxen aan het strand!

Groetjes uit Iringa en via deze weg: kwaherini!

Jonne

• 31 Juli 2016 - 19:25

Ellen:

Heey allemaal,
    We zijn stiekem toch allemaal wel een beetje jaloers op jullie Safari daar in het verre Tanzania. Het ziet er avontuurlijk uit op jullie mooie foto's. Ik hoop dat jullie nog mooie dagen beleven de laatste week en jullie alles ondenemen wat jullie nog allemaal willen zien voordat jullie hier weer in Nederland zijn. Ik kan niet wachten op al jullie verhalen! Maar komen jullie nu met meer of minder bagage terug?? Door natuurlijk al die souvenirs voor mij!

• 31 Juli 2016 - 19:29

Vervolg (Ellen) :

Heeeeeel veeeeel groetjes voor Roellie, Sanne,Charlotte, Tara, Jans, Meta, jill, coen en Niels

Xxxxx Ellen
    (En natuurlijk Papa, mama en Rachel, maar die liggen natuurlijk weer in het zwembad!

• 31 Juli 2016 - 21:05

Inga:

Dag allemaal,
    Wat geweldig allemaal. Jullie hebben de safari dik verdiend en ik hoop dat jullie nog flink genieten van de komende "afschakeldagen".
    Begeleiders, jullie allemaal enorm bedankt dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt. Niet alleen voor de kids, maar ook voor ons is het een onvergetelijke ervaring. Heel fijn dat onze Sanne dit allemaal mee mag maken en dat jullie ons via de app zo goed op de hoogte houden. Bijzonder om de jeugd op de foto's te zien in zo'n bijzondere omgeving. Echt heel bewonderenswaardig dat jullie dit allemaal voor ons doen. DANK JULLIE WEL!!!
    Veel liefs van Inga die niet kan wachten om de verhalen te horen!!

• 31 Juli 2016 - 21:16

Ans Dubois:

Hallo Charlotte en Roel,

Leuk om alle verslagen te lezen en wat een prachtige foto's, heel indrukwekkend! Geniet nog van de komende dagen.

Groetjes,
    Math en Ans

• 01 Augustus 2016 - 17:05

Lichell En Marc:

Hallo allemaal! Hallo lief zusje Jillin!

Wauw wat een avonturen, geweldig mooi!
    Een ervaring die niemand jullie meer afneemt.
    En wat een geweldige foto's, geniet van jullie laatste week!

Groetjes Marc en Lichell en een hele dikke knuffel voor Jillin!