Iedereen bruine bonen - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu Iedereen bruine bonen - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

Iedereen bruine bonen

Door: Meta en Caressa

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

27 Juli 2016 | Tanzania, Mikumi

Lachen naar de waterval

Vanmorgen was het al vroeg dag. Om kwart voor 6 renden ze al met de pannen tussen de tenten door. De meesten hadden hun ontbijt al gisteren gesmeerd, anderen moesten dat nog doen wat voor sommigen betekende dat ze nog vroeger moesten opstaan. Toen iedereen zich verzorgd had, zijn we naar de ingang van het ziekenhuis gegaan. Daar stond de bus al te wachten en ook de kinderen van de secondary school kwamen aangelopen. We zijn toen met z’n allen de bus ingestapt, zwart en wit door elkaar zittend, en vertrokken. Door de geweldige tanzaniaanse wegen was de busrit voor de een prettiger dan voor anderen. Na een lange, hobbelige, warme, muzikale, maar ook gezellige rit reden we langs de inrit van het park… juist ja, er langs… Blijkbaar hebben Tanzanianen iets andere logica dan wij, want de kaartverkoop voor het Uzwunga watervallenpark lag 10 kilometer verderop. Hierbij willen wij vermelden dat 10 kilometer hier geen 15 minuutjes rijden is, maar zo’n 40. Dus die mochten we vervolgens ook weer terug, nadat we bij de kaartverkoop even een korte stop hebben gehad. Hier moesten we ook een formulier tekenen dat onder welke omstandigheden dan ook, alle risico’s voor jezelf zijn (gaf een heel fijn gevoel…). Ook kregen we uitleg van onze gids over de 1500 boomsoorten, 40 vlindersoorten en dat we de paden niet mochten verlaten. Na de 10 muzikale kilometers die we weer terug gereden waren, kwamen we dan eindelijk aan, bij het punt van vertrek. Rond 10 uur begonnen we onze wandeling/klim naar de top. Tijdens de wandeling vond onze gids het nodig bij elke boom een verhaal te vertellen. #interessant…? Ook de inschatting qua kilometers, ging op z’n tanzaniaans. Wat eigenlijk 1.5 kilometer zou zijn, naar de eerste stop, bleken er iets meer te zijn (voor ons gevoel?) Ondanks de hitte en alle verhaaltjes over de bomen kwamen we dan toch aan. Hier hebben we wat foto’s gemaakt, snel iets gedronken en zijn we snel weer verder gelopen naar de tweede plaats. Hier waren we al weer iets dichterbij de watervallen. Ook hier hetzelfde, iets drinken/eten, foto’s maken en snel weer verder. Bij de derde stop zijn we iets langer gebleven, wat een ontzettend mooi uitzicht hadden we hier. Dus; kiekjestijd! De nodige (en overbodige) foto’s werden gemaakt en er werd genoten van de omgeving. Hierna kwam het moment suprême, we liepen door naar onze laatste stop: de basis van de waterval, waar we mochten zwemmen! Het was fantastisch, na het stuntelen met de handdoeken om ons om te kleden, konden we eindelijk het water in. En het was….koud… Maar na een tijdje wende dit wel. Niet iedereen ging het water in een merendeel bleef aan de kant genieten van de zon en het uitzicht. Maar wat wel weer heel leuk was dat ook sommigen kinderen van de secondary school het water in gingen, die konden helemaal niet zwemmen…. Dus die werden door ons geholpen. Maar, de kinderen waren niet de enigen die niet konden zwemmen… Ook onze gids bleek niet te kunnen zwemmen. Of dit hem nou zo veel uitmaakte..? Hij dook gewoon het water in onder het motto ‘yolo’. Naast het zwemmen en zonnen werden er ook veel foto’s gemaakt. De hype van de dag; een foto kijkend naar de waterval, met de rug naar de camera. Hierbij wilde iedereen natuurlijk met een brede lach op de foto staan, zich niet realiserend dat het gezicht niet op de foto kwam. Met als resultaat dat iedereen naar de waterval lachte. Na deze verfrissende pauze was het tijd weer langzaam terug te lopen. Want ja, wie 3,6 kilometer omhoog loopt, moet ze ook weer omlaag… ;p Na een toch wel warme en zware weg terug, kwamen we aan bij de bus en het souvenirs kraampje. Waar Tara een kip heel blij heeft gemaakt met haar brood, die niet wist wat ze aan moest met de plastic zak eromheen. Na weer een hobbelige weg terug, kwamen we moe maar voldaan aan in Mikumi. Zulke schitterende beelden gaan we niet snel meer vergeten. Daar hebben we tijdens het wachten, onze boekjes weer bijgeschreven met onze hongerige maagjes. Gelukkig werden deze weer gevuld met een portie rijst, bruine bonen en een koolsalade. De een pakte wat meer bruine bonen dan de ander, maar op ieder z’n bordje lag er wel ‘iets’ op. De bruine bonen zijn verplicht, want alleen hier zitten de eiwitten in die we missen door onze vegetarisch menu. Hierna werd het kampvuurtje weer aangemaakt en kwam iedereen erbij zitten om alle leuke en lieve reacties op onze blogs te lezen. Dit doet iedereen heel goed, dus dankjewel allemaal en blijf dit vooral doen, zo worden onze donkere avonden leuk opgevuld! Nu gaan we lekker slapen, want we hebben genoeg energie gebruikt deze dag!
Slaap lekker allemaal!

Oohja, net op het randje werd Tara de muts van de dag. Zij viel namelijk, heel charmant achterover met de beentjes in de lucht, van de kruk. De een moest keihard lachen en de ander schrok zo erg dat ze klaar stond om weg te rennen, hier zitten nou eenmaal wel een aantal dieren. *kuch* Jillin *kuch*.

Lieve knuffel van Caressa & Meta 

• 27 Juli 2016 - 07:22

Rian:

Hallo allemaal en in natuurlijk Jans in het bijzonder

Wat was het leuk Jans gisteravond je vertrouwde stem weer te horen en wel heel bijzonder je mededeling aan het einde van het gesprek toen we de verbinding al bijna verbroken hadden... wat je toch allemaal niet meemaakt in Tanzania!!!
    Vanmorgen begon mijn dag meteen goed toen ik weer zo'n boeiend reisverslag las over het uitstapje naar de watervallen. Ik verheug me al op de foto's die ik hiervan te zien krijg op dit blog en de rest later als jullie weer thuis zijn (overbodig of niet).

Het is al weer woensdag, weer een nieuwe dag met een schat aan bijzondere ervaringen staat voor de deur, geniet van alles wat jullie meemaken!!!

groetjes Rian

• 27 Juli 2016 - 08:23

Lilian, Marcel En Mirko:

Goeiemorgen allemaal,

Meta en Caressa, wat een geweldige blog weer wat jullie hebben geschreven...en dat filmpje bij de watervallen zegt al genoeg hoe mooi het daar is en vooral hoe koud het water bbrrr......maar natuurlijk een welkome afkoeling natuurlijk !! Lijkt wel een beetje op Laval hè Meta...
    Hier in ons kleine landje: nederland, is het gelukkig nu een beetje afgekoeld. Nog wel goed weer maar de temperatuur is gelukkig gezakt naar normale temperatuur. Kunnen we gelukkig weer gewoon buiten zitten zonder te zweten. En Meta als je thuiskomt kun je in ons eigen zwembad afkoelen ( toch maar opgezet gezien de tropische dagen die we hebben gehad ). En Mirko houdt het ook nog goed uit met de scouting op kamp...nog geen telefoontje gehad van de leiding dat hij naar huis wil !!
    Nou ik zou zeggen nog een hele fijne tijd daar samen en geniet geniet geniet....want de tijd is zo om !!
    En hopelijk geen valpartij meer met van de stoel afvallen...wat een muts hè !!

Vele lieve groetjes vanuit het zonnige Beersdal aan jullie allemaal en een dikke kus extra voor Meta ...
    Toedeloetie...

• 27 Juli 2016 - 08:29

Karina:

Lieve allemaal, lieve Romy,

Wat een verrassing was dat gisteravond om even je stem te horen. Bonnie baalde net zo erg als jij toen ze hoorde dat je had gebeld. Maar hierbij krijg je een hele dikke knuffel van haar. Ook heb ik je berichtje via Trudy doorgegeven aan Esmee dus dat zit ook goed. We hebben nog wel even moeten lachen om jou...zoveel zin in vlees of een hamburger...en Jasmijn at net haar laatste stukje op. Nou je zult nog even moeten blijven fantaseren met zijn allen hierover ;-))
    Pap en Jasmijn zijn gisteren teruggekomen van een 2 daagse fietstocht, totaal 235 km, met een houten kont. Dan maar beter gehobbel in de bus hè Room. Er staat nog aardig wat op jullie planning wat ik zo hoorde van je, nog heel wat leuke vooruitzichten. Blijf vooral foto's maken. Dan kun je het thuis weer allemaal herbeleven. Jullie hebben weer een topdag kunnen toevoegen aan jullie ervaringen. Ik ben benieuwd naar de foto's hierover. Er kwam net al een appje voorbij wat er paradijselijk uitzag daar bij die watervallen. Ik ga me er maar eens toe aanzetten aan de spannende huishoudelijke taken hier en vanmiddag wordt onze safari waarschijnlijk even een rondje Gaia.

Hele fijne dag vandaag en tot de volgende blog.

Lieve groetjes, Karina

En voor jou weer die dikke knuff lieve Romy xxxx ly

• 27 Juli 2016 - 08:36

Iris, Maurice, Jesper:

Goedemorgen allemaal en Niels,

Leuk, een blog in de morgen in plaats van de avond...surprise. Niet verwacht omdat je gisteren al zei dat er geen internet was.
    Fijn dat je gisteren belde. Onder het motto: geen nieuws is goed nieuws ging ik ervan uit dat alles prima ging, maar toch leuk om je stem en de verhalen te horen ;) ;)

Ik ben erg benieuwd hoe jij de rit naar de waterval hebt ervaren. Ik kan me namelijk nog wel de ritjes in Oostenrijk of Frankrijk herinneren vroeger ..... Zitten met een wit koppie met raampje open. Nu was er natuurlijk wel veel meer te zien.

We hebben nog erg moeten lachen toen je vertelde dat je muggenbulten op je been zo groot zijn als de Kiliminjaro. Ook dit heel herkenbaar van eerdere vakanties.

Gisteren heb ik nog een paar foto's op FB gezet bij mij met de vermelding dat het goed met je ging. Leuke reacties van iedereen. Jullie worden Helden genoemd . Dat is toch een mooi compliment voor jullie allemaal !

Blijf dit goede werk doen, maar blijf vooral ook genieten !
    Lieve groetjes,
    Maurice, Iris, Jesper

• 27 Juli 2016 - 09:40

Saskia:

Goedemorgen Caressa , Meta en natuurlijk ook de rest.
    Wat een gezellige blog weer. Het eten is erg goed lees ik.
    Dat zou een reden kunnen zijn dat jullie straks toch weer blij zijn terug te mogen komen.
    Het filmpje is ook fantastisch. Wat is het daar mooi.
    Caressa, lieve lieverd, ik mis je , maar gelukkig niet te erg. Xxx

• 27 Juli 2016 - 09:53

Nathalie:

Hallo allemaal en in het bijzonder Jill,
    Het is nu wel erg stil in huis. Lynn is samen met de meiden uit Ransdaal een paar dagen op stap. Dus papa en mama hebben het rijk voor zich alleen.
    De trip gisteren naar de watervallen lijkt ons super geweest te zijn. We hebben een glimp van de prachtige natuur mogen zien via het filmpje dat Jos heeft doorgestuurd. Het zullen vast prachtige foto's zijn die jullie daar hebben gemaakt. Wat een belevenis weer. Ik ben nieuwsgierig hoe al dat wandelen je bevalt? Dit omdat ik weet dat wandelen je grote hobby is, echt niet! Opa Berg vond het filmpje van bij de Masai trouwens erg leuk. Hij vind het ook bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Inmiddels zijn jullie al op de helft. Geniet er dus nog maar eens extra van want het is zo voorbij! We kijken uit naar weer een volgend blog. Maak er weer een topdag van vandaag. Vele lieve groetjes aan iedereen en een dikke knuffel voor Jill! :)

Nathalie

• 27 Juli 2016 - 10:21

Elly En Piet:

Hallo Coen (en de rest natuurlijk).

Het is iedere morgen, als ik jullie blog open, alsof ik (bij een kopje koffie natuurlijk) de krant lees. Leuke reisverslagen waarbij wij met een beetje fantasie (en met de ondersteuning van jullie foto's) kunnen meegenieten van de prachtige omgeving waarin jullie mogen "werken".
    We lezen natuurlijk ook de "beproevingen" (bruine bonen) die jullie moeten doorstaan, waarbij het maar goed is dat jullie die bruine bonen na de busreis en niet de dag van te voeren kregen voorgeschoteld.
    Coen we schatten het zo in dat jij je als beproefde duiker in het (zij het koude) water meer op je gemak gevoeld zult hebben dan op de verschillende klimmen naar de top om te genieten van het uitzicht op de waterval.
    BTW... we missen wel nog de foto's welke bij de laatste twee verslagen horen. Hebben jullie deze nog niet geplaatst of zijn ze nog niet ontwikkeld (ha, ha, nostalgie)??????

Groetjes en nu ....... op naar de golfbaan zo lang het weer in Limburg dit nog toelaat.

• 27 Juli 2016 - 11:46

Alex:

Hey Loes it's me Alex :)

I've had a quite "busy" pair of days... I had a party on the Friday with the people of the office, was quite nice, nothing super amazing but... It ended quite late, so that means that at the end I did nothing the weekend a part of cleaning the flat and so on after Ashu (my ex boss) left the house ^^

I'm thinking a lot about when you will come to visit me in Berlin and even if it's in quite some time I'm super excited about it.

Yesterday I saw a movie in german, and it seems that my german is not as bad as I thought.

I believe you have tons of nice stories to tell when we are all together on saturday and sunday!
    I'm really looking fordward to know about it, and enjoy as much as you can sweet <3

I love you Loes

• 27 Juli 2016 - 12:10

Jurjen, Albertine En Onno:

Dag allemaal en dag muts van gisteren,
    wat een mooi verhaal van het watervallen-bezoek!
    Wij vonden het erg leuk je stem te horen zondagavond, en opa en oma zeker!
    Onno zegt je niet echt te missen maar vindt het wel gezelliger als je er bent, haha! (dat is 'missen' toch?).
    Het allermutstigste wat ik (Albertine) maandag heb gedaan is bij Eveline van de keldertrap vallen (gelukkig niks gebroken, wel flinke blauw-paarse plekken, maar dat gaat ook weer over).
    Paps is klaar met de stage, en moet zijn envelop nog openmaken. Ben ik vergeten, wat een muts.

Een hele dikke knuffel van ons alledrie voor jou en jullie allemaal!
    Liefs uit Hulsberg, Jur, A'tine en Onno

• 27 Juli 2016 - 12:39

Marleen En Willem:

hee, dag Allemaal en Caro
    wat mogen jullie toch oogverblindende momenten ervaren en pracht mensen ontmoeten.Blijf goed beseffen hoe bijzonder het allemaal is.De fotos vertellen heel veel,maar we verheugen ons op jou persoonlijk verhaal.De tijd gaat zo snel,blijf dus genieten en gebruik goed je ogen en oren.

lieve groeten aan Allen

Dag Caro,
    Claire en Fleur zijn weer thuis van hun avontuur.....tot gauw

• 27 Juli 2016 - 12:46

Loes En Jef:

Hallo allemaal

Wat een mooi verhaal over de tocht naar de watervallen over al die hobbelige wegen; heb je het goed doorstaan Charlotte of toch wat last van misselijkheid, wat ik weet van eerdere reizen.
    Het is geweldig dat jullie dit allemaal mogen meemaken . Maak dan ook heel veel fotó''s en schrijf uitgebreid in je dagboekje
    Waren de bruine bonen lekker, ja toch?
    Hier in het dorp informeren veel mensen hoe het met je gaat en lezen de blogs; zijn jaloers op jullie.

Denk je nog aan donderdagavond 20 uur nederlandse tijd? Zoals vorige week afgesproken ( even bellen)

Heel veel groetjes van oma en Piet en Marion en natuurlijk van ons .

Een hele dikke knuffel ook voor Roel
    Liefs uit Weustenrade Loes, Jef en en pootje van Toulouse.

Verheug me op de foto"s van de watervallen.

• 27 Juli 2016 - 15:12

Ben Schoffelen:

Hallo Coen,

wat leuk die verslagen!! Op deze manier kunnen we hier in Eys ook meebeleven wat jullie daar meemaken. Ik kan mij een en ander levendig voorstellen ik heb namlijk ook een aantal (werkgerelateerde) reizen naar "minder toeristische" bestemmingen mogen mee maken. Onder de streep blijven toch steeds de mooie ervaringen hangen. Wij gaan vrijdag op vakantie. Ik zal later nog eens inloggen en genieten van jullie belevenissen.
    Groeten uit Eys aan jou en de rest van de groep en have fun.

Sylvie, Emma, Bob en Ben.

• 27 Juli 2016 - 16:28

Rob En Ilona :

Hoi Robin H en de rest van de groep!!!

Wat een leuke maar vooral spannende verhalen sturen jullie ons.
    En Robin H heb je ook bruine bonen geproefd????
    Hierin Griekenland is het fantastische maar wel stil zonder jou.
    Dit gaan we gauw overdoen....geniet maar lekker en tot gauw weer.
    Groetjes pap en mam Roy ramana en de kids ✈️

• 27 Juli 2016 - 17:07

Esther:

Hoi Tara en Roel, ( en alle anderen)
    Geweldige verhalen om te lezen!
    Volgens mij alleen maar genieten en jullie zitten al op de helft!
    De tijd vliegt...
    Geniet met volle teugen en realiseer je deze unieke beleving! veel plezier nog!
    Groetjes uit de Beneluxstraat!
    Esther.

• 27 Juli 2016 - 18:50

Marcel:

Hallo allemaal, hoi lieve Meta,
    Mam had vanochtend al gereageerd en ik wilde even wachten tot er wellicht enkele foto's bij deze blog geplaatst werden want zoals jullie het beschreven, leek het wel een paradijs. Ik hoop dat jullie allemaal mooie pica's hebben gemaakt. De tocht erheen en terug moet je dan helaas nemen zoals die is . . . We hadden het onder het eten erover dat we helaas niets over het schoolbezoek van onze (toekomstige) leraren van die dag ervoor hebben gelezen. Wellicht kun je daar thuis over vertellen. Iedereen om ons heen leeft met jou en de hele groep mee, allemaal hebben ze het over de mooi geschreven blogs en de geweldige ervaringen die jullie opdoen en hopelijk je leven lang bij je mogen dragen. Als jullie 's avonds bij elkaar zitten, speelt Minou of Jans wel eens op de gitaar die jullie mee hebben? En zingen jullie ook daarbij? Jullie hadden gisteren voedzame bruine bonen. Wij hadden vandaag oma's gehaktballen (waar we nu 2 dagen mee doen omdat er verder niemand anders thuis is). Wat voor de reis niet gelukt is, lukte gisteravond wel. Hadden gezellig bezoek en hebben het dan ook veelvuldig over jullie gehad. Ja Minou, ik heb het over pap en mam van jou. We hebben al heel wat plannen gesmeed . . . Voor nu, groetjes aan iedereen en een dikke knuffel voor jou Meta xxx hvj pap

• 27 Juli 2016 - 18:58

Léon En Petra:

Wat een leuk blog en een leuk filmpje verraste ons vanmorgen. Wat een fantastisch uitzicht over de watervallen. Heerlijk zwemmen in het koude water, dat geeft tenminste verkoeling. Leuk als een entree 10 km verder ligt. Dat moeten de pretparken ook maar eens invoeren in Europa.

• 27 Juli 2016 - 19:19

Inga:

Hallo allemaal en lieve Sanne,
    Eindelijk hebben we weer eens wifi. Jeetje, wat maken jullie veel mee en wat kunnen jullie dat mooi verwoorden. Jullie verhalen ontroeren me! Sanne, als je ons wil bellen ( doe maar want we zijn heel nieuwsgierig haha) moet je dat via papa doen, want wij hebben hier slecht bereik.
    Veel liefs van Inga en ook groetjes van Stijn

• 27 Juli 2016 - 19:21

Jolanda Jongboom:

Hallo Jill en de rest,
    We hebben je net aan de telefoon gehad. Wat is dat cool, zo ver weg en toch zo kort bij.
    We zijn nu op de verjaardag bij opa en proosten op hem en op jou dat je nog een leuke tijd hebt in Tanzania .
    groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel:)

• 27 Juli 2016 - 21:05

Djoëlla, Chens, Alo:

Hallo allemaal,

Ook wij volgen dagelijks jullie (werk)-avonturen met veel interesse.
    We hopen dat je met de camera een hoop kiekjes maakt.
    Wij Alo, Chens en Djoella zijn alvast Roermond aan het verkennen.
    Caressa nu ik weet dat je bruine bonen fan bent geworden krijg je van mij als eerste chili-concarne
    als je terug bent. Uiteraard niet als we in de caravan slapen :).
    Groetjes, veel knuffels en fun gewenst van PAP.

heyy Caressa super veel plezier nog in Tanzania ik wil je heel jaloers maken met wat wij hier hebben gedaan maar dat mag niet van papa HAHAHAHAHA dus dan maar heel veel knuffels van je zusje
    xxDjoëlla

heyy zusje van me,
    je broertje chens hier ben je nog enige wilde dieren tegengekomen daar in Tanzania. ik wel hier op de camping namelijk: een (Link)Tijger en een (Enzo)Knol oh ja ook nog een (suiker)spin.
    Veel groetjes en dikke knuffel (omdat djoella dat ook typte) van Chens.

• 27 Juli 2016 - 22:59

Oma Truus:

Hallo Caressa, en alle anderen.
    Carrssa en Meta wat een mooi verhaal over jullie geweldig uitstapje naar de watervallen. En wat is her daar mooi zeg. Ik den dat het de moeillijke wandeling wel waard was. En zoals ik zie heben jullie ook nog een feestmaaltijd achteraf gehad

• 27 Juli 2016 - 23:08

Oma Truus:

Ik was nog niet klaar!!!
    Bruine bonen, nu ben ik even niet jalours. Maar je blijft er wel gezond bij. Mamma had me het filmpje doorgestuurd. Heel mooi.
    Ik hoorde ook dat je gebeld had, ben blij dat je/jullie het zo geweldig vinden daar.
    Ik wens jullie dan ook nog een onvergetelijke tijd.
    Groetjes voor allemaal, en een hele dikke knufff voor Caressa.