Eindelijk een echte muts - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu Eindelijk een echte muts - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

Eindelijk een echte muts

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

25 Juli 2016 | Tanzania, Mikumi

Blog 25 juli 2016
Na het weekend, waarin we lekker hebben kunnen bijtanken was het toch weer tijd om te gaan werken. Nadat iedereen op de gebruikelijke manier om 7 uur was gewekt, werden de groepen gemaakt. De ene groep ging mee met Mama Rama (onze kokkin), naar de markt om inkopen te doen terwijl een andere groep terug ging naar school voor het gebruikelijke schilderwerk. Terwijl de personen die iets in het onderwijs wilden doen, mee mochten naar de primary school van sister Lameck. De resterende personen hebben op het kamp een paar klusjes gedaan zoals de container uitruimen en andere spullen sorteren. De verfgroep vertrok na wat vertraging om tien voor 9 naar de welbekende secondary school waar meteen werd begonnen aan de 4 verschillende muurtekeningen: 2 aan de ingang en 2 aan de zijkanten van de gebouwen. Op hetzelfde moment begonnen anderen aan het uitruimen van de container waar veel spullen werden gevonden zoals boeken, textiel, maar ook verbandjes en andere middeltjes voor het ziekenhuis zelf. Om 10 uur werden Meta, Iris, Caro, Michelle en Layla (onze (toekomstige) leraren) samen met Lieveke en Jonne (een andere vrijwilligster) verwacht op de basisschool waar zij warm verwelkomd werden en waar zij meteen een rondleiding kregen. Zij vonden deze school echt op een school lijken, mede omdat er ‘leerzame’ posters aan de muren hingen. Om half 12 kwamen zij de muurschilderingen bewonderen waarna zij rond 12 uur terug op ons kamp waren. Op het zelfde moment vertrokken meerdere leerlingen juist naar de school om de hardwerkende verfgroep te komen helpen. Jans, Jill, Tara en Coen waren zeer welkom en begonnen zeer driftig aan het inkleuren van de tekeningen die al waren gemaakt door Romeé en mij (Niels). Rond 2 uur waren de eerste twee muurschilderingen af, alhoewel een van de twee was al af, maar de vlag was vrijdag verkeerd om ingekleurd ;).
Om half 4 werden de laatste kwasten en pencelen weg gestopt en een kwartiertje later vertrokken deze weer terug naar het ziekenhuis. De meeste kinderen wilden zich goed voorbereiden op morgen en gingen dus het dorp in om de nodige chips, koekjes en drank te halen terwijl de kookploeg het eten aan het voorbereiden was. Om ‘17 uur, 49 minuten en 51 seconden’ zoals Coen dat zo mooi beschreef ging de sport- en spellen groep samen met Jonne aan de slag om leuke spelletjes te bedenken naast het gebruikelijke voetballen, touwspringen en darten. Om half zeven begon iedereen met het aanschuiven voor het avondeten: rijst met saus van erwten, paprika en wortel samen met een salade van tomaat en ui. Een half uur later werden de boterhammen op tafel gegooid zodat iedereen de nodige voorraad voor morgen kon smeren want morgen zullen wij van 6:00 tot 18:00 uur naar de watervallen gaan. Nu is iedereen aan het chillen wat hier betekent het dagboekje bijhouden, de afwas doen of gewoon gezellig kletsen. Voor nu lala salama en tot morgen!
Groetjes Niels

PS. Dit is de gecorrigeerde versie. De titel luidde: Blog 25 mei 2016… Oftewel: MUTSPUNTEN voor Niels!! Aangezien hij vanmiddag ook al 2 verfpotten omstootte, mogen we nu toch wel zeggen dat Niels de MUTS VAN DE DAG is!

• 25 Juli 2016 - 20:51

Camiel Peerlings:

Hoi Sanne en de rest,

Zo te lezen gaat alles nog goed en genieten jullie van de vele indrukken van Tanzania en haar inwoners.
    Verder is ook de interesse van de vele ouders en kennissen groot, gezien de reacties op het blog. In Hulsberg en daarbuiten word ik ook regelmatig gevraagd naar jullie avonturen, het is dus niet zomaar iets wat jullie doen!
    Verder niet veel te melden hier. De temperatuur is wat aangenamer geworden en het dorp loopt vol met toeristen. Sjimmy miauwt wel erg veel, denk dat ze je aandacht mist.

Heel veel plezier en tot gauw!

• 25 Juli 2016 - 21:43

Oma Mia:

Niels wat een leuk bericht,dit is de eerste keer dat ik het op mijn laptop lees
    de laptop is nl.een week in reperatie geweest.
    Jullie hebben wel heel veel werk te doen,je leerd er wel van.
    Ik wens je en al de andere medestudenten veel plezier en nog een paar mooie weken in
    Tanzania.

groetjes oma mia.

• 25 Juli 2016 - 21:57

Maaike:

Ha Coen, broertje!
    Wat bijzonder allemaal zo te lezen, niet alleen dit verhaal, maar alles wat jullie daar beleven. En zo te horen worden er naast de nodige klussen genoeg sporten en spellen bedreven, lekker verfrissende duiken genomen en wordt van de gezelligheid genoten. Ik ben heel benieuwd wat je vond van de Maasai, je moet Jos en Layla maar eens vragen naar hun eerdere ervaringen/herinneringen (en foto's). Het ga je goed daar, ik blijf trouw elke dag lezen! Ondertussen is het hier thuis ook lekker warm, maar gaat het normale leven gewoon zijn gangetje. Weet je wat nou lekker zou zijn? Een koud blikje fanta pineapple erbij...
    Veel liefs van je trotse zus(je)

Hallo Layla en Jos,
    Bij het lezen van alle blogs komen geweldig mooie herinneringen naar boven. De ziekenhuizen in Monduli, Longido en Arusha, de schooltjes, het prachtig opgeknapte weeshuis, late Natron, Oldonyo Lengai, het eindeloos vaak zingen van het mooie 'Malaika'... Tijd voor een reünie bij thuiskomst? Geniet van de ongetwijfeld prachtige tijd die jullie nu beleven.
    Hartelijke groet, Maaike

• 25 Juli 2016 - 22:03

Oma Truus:

Hallo allemaal,
    ik lees met plezier iedere dag de verslagen en bekijk dan ook steeds de foto's. Vandaag doe ik dit samen met Kirsten. Ik kijk al weer uit naar morgen. Allemaal lieve groetjes. En voor Caressa een dikke knuffel.

• 25 Juli 2016 - 22:35

Ellen:

Hoi Jos en de rest,
    Wat zijn jullie allemaal flink bezig! Zo te lezen schiet het al flink op.
    Opa Jos, je krijgt een dikke knuffel van Jens, die vandaag met zijn papa en mama voor het huis hebben gestaan waar jij vroeger hebt gewoond.
    Heel veel plezier allemaal en geniet ervan!
    Dikke kus, Ellen

• 25 Juli 2016 - 22:41

Leon En Petra :

Ik ben al jaloers als ik eraan denk wat jullie morgen gaan doen. Genieten van de watervallen en de schitterende natuur. Ook leuk dat jullie allemaal klussen kunnen doen die hier en daar aansluiten bij jullie toekomstig beroep.
    Mooi om te lezen en te ervaren hoe jullie als groep functioneren en er samen voor gaan.

Weer een mooie herinnering erbij

Groet Petra Tim en Léon

• 25 Juli 2016 - 23:00

Monika Romih:

Hello zote (allemaal), Wapenzi Meta,

Wat een indrukwekkende beelden van de Massai. Kreeg van Marcel een korte video. Weer een ervaring om nooit te vergeten. Is even iets anders dan alleen via de tv.

Meta, ik hoop dat je vandaag genoten hebt samen met je toekomstige collega's van het in de praktijk te brengen van je/jullie passie. Hoop dat we hier nog verslag van krijgen. Anders thuis.

De locale middenstand zal ook blij met jullie zijn. Zullen jullie met pijn in hun hart weer zien vertrekken. Maar zo ver is het gelukkig nog niet. Ofschoon ik denk dat het thuisfront daar zo langzamerhand anders over denkt.

Veel plezier bij de watervallen. Hoop dat het vervoer wat minder avontuurlijk is dit keer.

Kwa upendo,

Monika

• 25 Juli 2016 - 23:52

Rosé :

hallo jans/ babbel,
    vanoavent woar roger bie os en veer heije et natuurlik auch effe euver de reis noa tanzania.
    ich kreeg meteen de inlog van uch blog.
    dus lekker zitte te leise en naturlik geneete.
    super veur uch um dit te kinne mitmaake.
    es se de versjlage lus dan prufs se de sfeer.
    missjien mog veer nog ins gebroek maake van uch ervaringen op de basissjoel.
    geneet mit sen alle mit volle teuge, leefs vanoet nuth van jos en rosé

• 26 Juli 2016 - 00:20

Oma Peerlings:

Hallo jongelui en natuurlijk Sanne,
    Ik lees met grote grote belangstelling de verrichtingen van jullie. Wat een indrukken doen jullie op , ik benijd jullie. In mijn middelbare schooltijd was dit onmogelijk dus ik vind dit geweldig voor jullie. Ik heb de indruk dat er verschillende als ervaren schilders terugkomen want er wordt wat geschilderd. Jullie hebben nog ruim een week tegoed dus geniet ervan en dan denk ik dat de meeste ouders weer blij zullen zijn als jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Geniet er nog van. Oma Henriëtte.

• 26 Juli 2016 - 00:21

Debbie Steijns:

Heel veel plezier morgen tijdens jullie bezoek aan de watervallen! Ben zo benieuwd alvast naar de foto's :).
    En wij maar ploeteren hier ;) ...Lieve Romée, we zijn begonnen in Heerlen,ik ben vandaag wel honderd keer (of nog veel vaker) de trap op en af gerend met emmertjes puin. Pfff...wat een klus...Maar wèl goed voor de conditie :D. Heel veel liefs en geniet maar lekker! XXX en oh ja...vandaag is Elmo lekker onder de douche geweest, en aach wat ziet hij er weer fluffy uit dat mupke<3 <3 <3!

• 26 Juli 2016 - 00:58

Paul En Lia:

Hallo Jillin.
    We kijken elke avond even of er al nieuws is van jullie.
    Het is vaste prik om het blog te lezen voor het slapen gaan.
    Zo ook vanavond ,wat doen jullie toch veel mooie en goede dingen ,en wat zijn ze blij met jullie.
    We hopen dat je inmiddels bent opgedroogd van de val in het zwembad.is daar misschien een foto van hihi
    Hoe gaat het met de muggen?,hier zijn ze goed aanwezig .
    We vonden dat de eerste week erg langzaam voorbij ging ,jij zeker niet.he.
    Er komen ook vele mooie foto,s voorbij .daar op zien we vele blije gezichtjes , jullie aan het werk,samen sporten,samen film kijken ,wat een fijn gevoel moet dat geven ,
    Morgen naar de watervallen,zal vast hele mooie foto,s opleveren .
    Hoe gaat hetmett je tanden ?
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    We wensen jou en je reisgenoten voor straks een fijne tocht naar de watervallen.
    Geniet van alles
    Dikke knuffel kus van pap en mam ,en een poot van Bootz

• 26 Juli 2016 - 02:19

Karina :

Hodi Romy en crew,

Er lijkt wat routine in te komen. Nog even en er hoeft niets meer gezegd te worden en doet ieder zijn ding ;-)
    Morgen vroeg op dus maar ik denk niet dat iemand van jullie daar problemen mee heeft als ik hoor dat jullie naar de watervallen gaan. Dat zal weer mooie plaatjes opleveren. Hier is het ook nog warm, vooral binnenshuis. Alle ramen dag en nacht open maar de warmte blijft hangen. Maar goed...alles beter dan regen. Ik duik nu zo m'n bed in en jullie mogen er over een uurtje of 3 al weer uit.

Ik zeg dan ook deze keer...Goedemorgen allemaal en een hele mooie dag!
    Vanavond lees ik jullie belevenissen weer. Voor jou hier weer die dikke knuff Romy xxx lu

Lieve groetjes Karina

• 26 Juli 2016 - 07:48

Marcel En Lilian:

Hallo allemaal, hoi lieve Meta,
    Wat fijn dat jullie als (toekomstige) leraren een van de scholen hebben bezocht. Zijn zeer benieuwd wat jullie indrukken waren en hopen daar thuis alles over te horen. Daarnaast hopen wij ook dat je enkele leuke foto's hebt kunnen schieten en er zelf ook bij op de foto staat. Hebben jullie reeds wat sponsorspulletjes kunnen afgeven op school en al poppenkast gespeeld ? Terwijl wij dit op schrift zetten, hobbelen jullie waarschijnlijk nog richting de watervallen. Wij hopen dat jullie ook daar weer een onvergetelijke dag mogen beleven en dat iedereen zijn/haar camera (met opgeladen accu's en voldoende ruimte op de geheugenkaarten) bij de hand heeft om die plaatjes voor het leven vast te leggen . . . Zien het reisverslag met foto's graag verschijnen. Veel liefs aan iedereen en speciaal Meta, een dikke knuffel xxx
    Marcel en Lilian

• 26 Juli 2016 - 09:34

Rinalda Van Eeden:

Hallo Layla en alle reisgenoten,

Wij genieten hier iedere keer weer van de leuke verhalen en de mooie foto's. De hele familie en veel vrienden houden ook alles bij. Als ik het zo lees heb je helemaal geen tijd om thuis te missen en zo hoort dat ook.
    Hier gaat ook alles zijn gangetje.
    Morris is ondertussen met veel plezier begonnen bij Ikea en Sjaak en ik genieten tussen het werk door zoveel mogelijk van het heerlijke weer want hier is eindelijk de zomer aangebroken.
    Geniet nog zoveel mogelijk van alle mooie dingen die je daar meemaakt en ook voor iedereen daar, een hele fijne tijd.
    Dikke kus van de mam.

• 26 Juli 2016 - 20:21

De Tantetjes Van Jillin:

Hallo daar lieve "rijstgenoten" van Jillin,

Hier weer even een berichtje van de tantetjes........
    Ons blijft het woord muts toch bezig houden.... Vandaag toen ik op mijn werk tijdens het drinken van een kopje koffie met mijn gedachten afdwaalde naar jullie in Tanzania bedacht ik me opeens dat dit "mutsgebruik" helemaal niet "eerlijk" kan verlopen..... Jullie zijn 21 dagen weg van thuis en de groep is groter dan 21 dus.....rekenwonders opgelet, er ontspringen een paar de dans....eh de muts. Niet iedereen krijgt een "eerlijke" kans om muts te zijn. Kan dat wel??? Hahaha.....wat een gein....

Verder lezen we dat jullie naar de watervallen gaan........ en dan komt natuurlijk meteen de vraag bij ons op.......(let op de woordspeling) wie is er bij terugkomt in het "water gevallen" ? Jillin jij toch zeker niet...... je bent net opgedroogd......

Maar goed.......alle gekheid op een stokje.......uit alles blijkt dat jullie heel goed en dankbaar werk doen.
    Geloof ons, daar zijn mensen jaloers op.....
    Voor nu was dit het weer eventjes.......we kijk uit naar het volgende blog. Ajuus en toedeledoki vanoet GEBROOK.

• 26 Juli 2016 - 21:05

Debbie Steijns:

Heej Romée, Fijn om vandaag weer even je stem gehoord te hebben. Ik heb ondertussen geregeld waar je om gevraagd hebt. Liefs en xxx Momster ;) Slaap lekker!

• 26 Juli 2016 - 22:12

Jelle:

Eay Coen,

Hele leuke verhalen en leuke belevenissen!! Iedereen is trouwens over naar V6 en mn rijbewijs is ook binnen :) Heel veel succes daar en zet em op!

Extra kusjes van Liz en de rest van de gang

JLO

• 26 Juli 2016 - 22:40

Alfons,Sylvia En Ellen,:

Hallo allemaal,

Aan jullie verhalen en foto's te zien hebben jullie al aardig de omgeving van Mikumi verkend en beleefd. Wat een ervaring! Dit zul je niet snel met een reisorganisatie beleven. Zo te zien zijn de mensen jullie zeer dankbaar voor jullie inzet en aanwezigheid.
    Jullie bezoek aan de Masai is wellicht een van de hoogte punten van deze reis. Leuk Roel dansend op een foto te zien. We hopen niet dat hij tot stamhoofd benoemd is, je zus zal je dan teveel moeten missen. We kijken uit naar de volgende verhalen en foto's en hopen zo nog goed jullie te kunnen volgen.

Buenas Noches,

Alfons, Sylvia en Ellen.

• 26 Juli 2016 - 23:27

Paul En Lia:

Hallo Jillin en Minou.

Wat een prachtige foto van jullie.

Groetjes vanuit Hoensbroek.

• 27 Juli 2016 - 01:02

Eline Heuts:

Hee Tanzaniagroep, maar vooral Tara!
    Heel erg leuk dat jullie een blog bijhouden.
    Als ik lees wat jullie gedaan hebben weet ik gewoon zeker dat je met 200% aan t genieten bent! Wel begrijp ik dat je vast ook vet veel zin hebt in een broodje knakworst of frikandel..! Barca was ook heel erg leuk, toch fijn om weer thuis te zijn en niet 24/7 met vrouwlu haha. Nu ben ik lekker op Terschelling en daarna gaan we door naar Oostenrijk. Lekker veel wandelen #zin in.. :p

• 06 Augustus 2016 - 19:46

Marlies Senden :

Hallo allemaal maar vooral Sanne !
    Ben toch blij dat jullie iets van het warme weer hier naar toe zijn aan het sturen !
    Mooi wat er geverft word, ziet harstikke goed uit !
    Denk dat je dit ook maar eens in je leven mee maakt , in mijn gedachten hoor ik deze kids al zingen want dat kunnen ze goed , of speel je ook mee aan de voetbal Sanne ?
    Hier in ons dorp lopen nu wel de vakantie gasten rond , en de camping is flink bezet , zag dat Mam en Stijn weer in ons land zijn , ha ha met een lekker kleurtje , kun je van mij niet zeggen met mijn melkflessen benen