De mis en de Massai - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu De mis en de Massai - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

De mis en de Massai

Door: Knabbel en Babbel ( Jill en Jans)

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

24 Juli 2016 | Tanzania, Mikumi

Vanochtend was bijna iedereen al wakker voordat de bekende potten en pannen weer kwamen. Om half 9 zaten we allemaal klaar voor het ontbijt, vandaag hadden we broodjes erbij. Rond half 10 vertrokken we met z’n allen richting de kerk. We liepen via de primary school. Vanaf hier werd onze groep steeds groter, alle kindjes sloten zich bij ons aan om samen naar de kerk te gaan. Eenmaal bij de kerk aangekomen was de mis van 8:00 uur nog bezig. Je hoorde buiten al de vrolijke muziek en alle mensen die meezongen. Aan het einde van de mis kwamen alle mensen zingend naar buiten. Voor de mensen hier is het echt een uitstapje om zondag naar de kerk te kunnen gaan. Dit was te merken aan de sfeer die er hing. Om 10:00 uur begon de kindermis. Deze mochten wij bijwonen. Wonderbaarlijk was het om te zien hoe alle kinderen aan het begin van de mis samen baden. Een gebed van wel 5 minuten was voor hen geen enkel probleem. De mis bestond voornamelijk uit liedjes en dansjes. Tussen door werd er gepreekt door de priester. Links vooraan stond het kinderkoor. Een klein meisje dirigeerde het kinderkoor. Dit deed ze door vrolijke grote gebaren te maken met haar armen. Een leuke aanvulling op dit mooie gezang was dat de kinderen er vrolijk bij danste. In het midden van de mis was het aan ons om baba yetu (het onze vader) te zingen. Dit hadden we gisteren met z’n alle geoefend. Na een paar technische problemen hebben we zonder muziek gezongen. Jos was namelijk het kabeltje van de boxen vergeten. Met de begeleiding van Meta is het allemaal goed gekomen. Na ons lied klapten alle kinderen voor ons. We kregen nog een hostie en na ander half uur was de mis ten einde. Wat een verschil met de kerk bij ons. Een leuke ervaring! De priester nodigde ons nog uit om volgende week weer de mis bij te wonen. Na weer een half uurtje met de kindjes terug gelopen te hebben konden we weer even bijkomen voor onze wandeltocht richting de Masai. Om 14:00 uur liepen we richting de ingang van het ziekenhuis. Hier zouden onze gidsen ons opwachten, maar natuurlijk waren ze er nog niet. Gelukkig kwamen ze snel met een bajaji aangereden. Bij onze wandeltocht werden we begeleid door 2 gidsen en 3 mensen van de Masai. In de ‘bush bush’ vertelden de gidsen een beetje over de Masai. Voor deze tocht wordt 15 dollar per persoon betaald. Dit is voor de Masai om ervoor te zorgen dat ze eten kunnen kopen en niet op de wilde dieren in het national park hoeven te jagen. Onderweg stopten we nog bij een verzamelplaats voor plastic flessen. Deze plastic flessen worden gerecycled tot bijvoorbeeld schoenen en fleece vesten. Er was een winkeltje waar vlees verkocht werd, hier hing gewoon een afgehakte geitenkop voor aan het kraampje, lekker… Verder gelopen kwamen we langs een brandend stuk weiland. Dit wordt gedaan om het land vruchtbaar te maken en om ervoor te zorgen dat de Masai niet hun vee hier laat grazen. Het was een erg warme dag vandaag, maar het prachtige uitzicht maakte alles weer goed. Genieten dit! Na anderhalf uur gelopen te hebben kwamen we aan in het Masai dorpje. Meteen werden we aangekleed als echte Masai mensen, er werden doeken om ons heen geslagen en we kregen verschillende sieraden om. Lieveke stelde voor om een groepsfoto te maken, maar toen ze achteruit liep om de foto te maken, viel ze languit over een groot stuk hout. Jullie kunnen al raden wat Lieveke dus vandaag is… Muts van de dag ;). Gelukkig werd ze overeind geholpen door 4 sterke Masai mannekes. We liepen verder het dorpje in. De huisjes waren gemaakt van koeienstront. In een van de huisjes mochten we binnen een kijkje nemen. Wat voor ons een tweepersoonsbed zou zijn, slapen ze daar met zo’n 5 mensen op. Er zijn geen ramen in de huisjes, het is er dus heel donker. De mensen van de Masai deden nog een ritueel voor ons, de Masai sprong. Ze dansten, zongen en sprongen. Dit was erg indrukwekkend om te zien. Op het laatste mochten we zelf ook meedoen. Wat een stijve harken zijn wij tegenover hen. Na dit ritueel kwamen zelfgemaakte sieraden, tasjes, mandjes en beeldjes tevoorschijn. Na flink onderhandeld te hebben kon de wandeling terug beginnen. Langzamerhand begon het al donker te worden. Moe maar voldaan kwamen we bij de tenten aan. Hier stond het eten al op ons te wachten, rijst met kool en tomatensalade. Dit viel erg in de smaak. Mama Rama had weer goed haar best gedaan. Tijdens de afwas was Robin A helemaal in zijn element, zingend werd de afwas gedaan. Eigenlijk vinden we dat dit zo goed ging dat hij ook wel iedere dag de afwas mag doen. Nu is het tijd om weer in onze tentjes te kruipen en lekker te dromen over weer een super dagje. Wat vliegt de tijd om!
Lala salama!
Jill en Jans, hier beter bekend als knabbel en babbel

• 24 Juli 2016 - 21:50

Rian, Roger En Emdje:

Lieve knabbel en babbel en de rest,
    het is hier een afvalrace. Ook Ward is er een week niet. Het wordt wel erg stil.
    Indrukwekkend, jullie verhaal van vandaag. Wat voor de een saai is en nauwelijks betekenis heeft is voor de ander een uitstapje. Wat een ervaringen. En we zien gelukkig alleen maar lachende mensen.
    Blijf genieten van alles wat jullie zien, meemaken en vooral ook van elkaar,

Vele groeten en kusjes voor Babbel,

Rian, Roger en Emdje

• 24 Juli 2016 - 21:59

Maria Rosenbrand-Vos :

Hallo lieve Kanjers

Wat heb ik weer genoten van jullie ervaringen en prachtige foto's. ..zo reizen wij hier in het zonnige Zuiden

van Limburg ook een beetje mee naar Tanzania. .Hakuna Matata. ..heel veel liefs en speciaal voor Romée een hele dikke knuffel. .slaap lekker xx

• 24 Juli 2016 - 22:09

Peter, Nicole, Annemiek En Martijn:

Beste Tanzania-gangers en lieve Nielske (;

Met heel veel plezier lezen wij jullie blog! Vooral het 'muts van de dag' verhaal is erg grappig.
    Al jullie activiteiten zijn zeer indrukwekkend, vooral de kindermis.
    Ook is het leuk om te lezen dat de kinderen jullie met open armen en lachende gezichtjes ontvangen.
    Maak er nog een hele mooie reis van, er is helaas al 1/3 deel van de reis om...

Dikke knuffel oet Aelse van nonkiemonkiedonkie Peter, Nicole, Annemiek en Martijn (die nu in Berlijn is, dus het is hier ook rustig!). Niels, kom je na onze vakantie ook het wasje bij ons doen? (;

• 24 Juli 2016 - 22:24

Gert, Wout En Bea:

Hallo Coen, hallo allemaal,

Een reactie uit het zonnige Eys. We hebben weer genoten van jullie blog. Wat een ervaring, wat een geweldige foto's. Aleen, Coen, we hebben gezocht, maar zien je alleen op de groepsfoto. We hadden je graag tussen de dansende krijgers gezien... Helaas! je zult van een afstand genoten hebben.
    Gisteren werden we een beetje jaloers van de zwembadfoto's. Heerlijk die koele duik. Dat zouden we ook kunnen gebruiken. Het blijft heerlijk zomerweer.
    Ik begrijp van de andere FCG fan uit dit huis, dat Antoinia afziet van een verkassing naar Turkije. Hij blijft bij de FC. Ander voetbal nieuws kunnen we niet melden. G en W gaan as woensdag naar het PArkstad stadion om een oefenwerdstrijd van RJC te bekijken, dat is ff wat anders dan een safari.. Want die zal binnenkort op jullie programma staan.

We blijven jullie met veel plezier volgen!
    Nu eerst WTR en morgen weer een gezellige, inspirerende dag.
    Doei, G, W en Bea

• 24 Juli 2016 - 22:29

Kyra En Yanou:

Hi allemaal,

Wat geweldig om al jullie verhalen te lezen, jullie maken genoeg mee daarzo in het mooie Tanzania! En wat een werk verzetten jullie, heel mooi om te lezen. Door de foto's hebben we ook echt een beeld van hoe jullie het daar hebben en wat jullie meemaken.
    We kunnen niet wachten tot we het volgende blog weer kunnen lezen!

GENIET ERVAN, deze ervaringen en herinneringen pakt niemand jullie meer af!

Een hele dikke kus en knuffel voor Charlotte.
    En Roel, die kleding staat je goed ;)

Heel veel liefs,
    Kyra en Yanou

• 24 Juli 2016 - 22:36

Petra En Leon:

Mooi om te lezen hoe jullie de cultuur ervaren. De mis , de priester enz
    Daarna het indrukwekkende verhaal over de Masai en hun gewoonten. Geniet van deze bijzondere momenten want deze zijn zeldzaam.
    Tot morgen
    Petra,Tim en Léon

• 24 Juli 2016 - 22:41

Omapa:

Hoi Coen,weer jullie verslag met veel plezier gelezen en ervan genoten.wat een geweldige belevenis is fit toch voor jullie. Geniet nog van al dat moois en tot gauw.gromapa

• 24 Juli 2016 - 22:54

Debbie Steijns:

Wat leuk om de foto van de muurschildering te zien, heel herkenbaar ;)! Mijn jaloezie wordt met de dag heviger,want wat hebben jullie toch al veel gezien en meegemaakt de afgelopen week...Prachtige foto's en ik hoop dat je er genoeg maakt Romée, zodat we hier thuis nog eens samen van kunnen meegenieten van jullie avonturen!

Slaap lekker,XXX,hele dikke knuffels, en een pootje van Elmo!

• 24 Juli 2016 - 22:54

Karina :

Hodi lieve allemaal,

Wat een geweldige dag hebben jullie achter de rug zeg. Ik ben toch zoooo benieuwd als jullie weer terug zijn naar de rest van de verhalen. Als ik dit zo lees en zie moet er toch wel een groot stuk Tanzania in jullie hart blijven zitten en wie weet willen jullie snel weer terug. Het is iedere avond genieten van jullie verhaaltje voor het slapen gaan. We kunnen gelukkig nog even voort.
    Morgen zullen jullie weer aan de slag moeten denk ik dus suc6 kanjers.

lieve groetjes en voor jou weer een dikke knuff Romy xxx lu

Kulala vizuri na kesho

• 24 Juli 2016 - 23:06

Paul En Lia:

hallo allemaal
    Wat een beleving om samen de mis bij te wonen en ook nog een lied te mogen zingen .
    Het was weer een mooi blog om te lezen,en wat leuk om via de foto,s je ook een beeld te kunnen vormen hoe jullie je daar vermaken en wat jullie zoal mee maken en mogen mee maken.
    de welkoms tekening op de muur van de school ziet er al mooi uit ben erg benieuwd als hij helemaal af is.
    jullie hebben eral 1 week opzitten ,hierin is veel werk verzet.
    vanuit een warm hoensbroek wensen we jullie een hele mooie 2de week toe .
    veel plezier met elkaar .
    Jillin lieverd dikke knuff van ons en een poot van bootz die het na een week onder aan de trap zitten s,morgens nu maar heeft opgegeven.
    lieverd geniet van een nieuwe week.
    xxxx
    lieve groetjes pap en mam

• 25 Juli 2016 - 00:19

Ellen Coenen:

Hallo Allemaal,

Dit was weer een leuk verslag!
    En in de kerk komen , dat zal wel niet zo vaak meer gebeuren!
    En wat hoor ik nu , Robin A ?
    Was jij graag af en zing je daarbij?
    Dan weet ik wel, wat ik je de volgende keer bij ons laat doen!!

Allemaal veel plezier
    veel liefs,Robin van Gé en Ellen

• 25 Juli 2016 - 01:07

Katinka:

Hoi Allemaal,

Wat een bijzondere ervaringen vandaag; er wordt heel wat afgelopen door jullie. En ook wat afgesprongen.

Ik weet niet wat jullie bij Robin in zijn eten hebben gedaan want bij het thuis in- en uitruimen van de afwasmachine horen wij meestal geen gezang maar eerder een soort gegrom.

Dus graag van jullie het recept om zijn stembanden te smeren!

Jullie zagen er in ieder geval mooi uit bij de Masai.

Veel plezier verder!

Liefs, Katinka

• 25 Juli 2016 - 09:57

Nathalie:

Hallo allemaal,
    Opnieuw een hele bijzondere dag. Deze keer beschreven door knabbel en babbel. Leuk gedaan! Op de foto's steeds speuren of we je kunnen zien, Jill. We weten dat je niet graag op foto's staat maar ik hoop dat je hier deze reis een uitzondering voor maakt!
    Blijf vooral genieten van alles en iedereen. Dit is zo speciaal. Het is fantastisch dat jullie dit kunnen en mogen doen en dat het SMC jullie hier op deze manier de kans voor geeft.

Heel veel groetjes en een dikke knuffel voor Jill (bij jullie beter bekend als knabbel, begrijp ik) :-)
    Nathalie

• 25 Juli 2016 - 12:04

De Tantetjes Van Jillin:

Hallo allemaal, dag lieve Jillin,

Tja het was even stil vanuit hier.....maar we moesten het even een plek geven als jij, Jillin, uitgeroepen wordt tot "muts van de dag". Wat hebben we gelachen en weet je..... hoewel het woord muts een andere betekenis heeft dan het al om bekende hoofddeksel zelf.....moeten je moeder en ik opbiechten dat wij die muts vroeger al van ons hoofd hadden toen we nog maar net de straat uit waren op weg naar school..........dus dat mutserige zit een beetje in de familie.
    Jaren geleden was ik, tante Carin, ooit eens op zeilkamp......gekleed in een regenpak voor op de fiets en groene rubberlaarzen stond ik aan de kant om de zeilboot af te duwen. Een collega-zeiler had ditzelfde idee maar dan aan de voorkant van de boot. We zagen elkaar niet bij de afduwactie....en opeens stond ik in spagaatstand. Enkele seconden later lag ook ik in het steenkoude water. De rubberlaarzen hadden zo'n sterk zuigende werking dat ik deze niet uitkreeg......over dat doorweekte regenpak zwijg ik maar liever.
    Dus jouw tewatergang is een echte dejavu.....

Maar wat worden we verder verwend......jullie blogs zijn zo lang, het is een genot om ze te lezen.
    Als ik ook de reacties van het thuisfront lees dan zit menigeen met grote smacht te wachten en uit te kijken wanneer er weer een blog komt met jullie belevenissen.
    En ja die belevenissen zijn super, we kunnen het hier allemaal meebeleven maar ook meevoelen als jullie weer iets bijzonders meemaken.
    Het verhaal van de mis en de massai was prachtig. Goed om te lezen dat jullie volgende week zondag weer naar de kerk gaan.....haha.
    In alles wat er te lezen valt voor ons kunnen we opmaken dat jullie er veel plezier in hebben en dat er genoeg afwisseling is tussen werk en ontspanning. Een ervaring waar je later met veel genoegen aan kunt terug denken.
    De tweede week is inmiddels begonnen en de tijd hier thuis vliegt voorbij.........wellicht beleven jullie dit anders en hoeft er voorlopig nog geen einde aan te komen. Hoe dan ook, geniet nog maar lekker allemaal en maak er SAMEN iets moois van.

Wij, de tantetjes van Jillin, zeggen: groetjes aan iedereen, nog veel plezier en voor ons petekind Jillin,
    Lieverd een dikke kus van ons en maak maar mooie foto's. We zitten er klaar voor oms ze te bekijken.
    KUSKUS.

• 25 Juli 2016 - 12:05

Pascal Van Graven:

Hoi Minou,

Hier loopt alles op rolletjes. Beau heeft nog steeds zo nu en dan het idee dat hij auditie aan het doen is bij de Jostiband. Over de Jostiband gesproken, heb je al veel gitaar kunnen spelen? Of heeft de groep hem al van je afgepakt omdat ze het niet meer kunnen aanhoren? Ik ben ook wel benieuwd of je van Jillin nog in de tent mag.

In ieder geval nog heel veel plezier gewenst en voor de rest van de groep. Heel veel sterkte met Minou.

Groet,
    Een stiekem toch wel trotse vader van Minou.

• 25 Juli 2016 - 18:27

Marcel En Lilian:

Hallo allemaal, lieve Meta,
    Wij vragen ons langzamerhand af of jullie nog plek over hebben in jullie dagboek(je). Zoveel als jullie al hebben meegemaakt en waarvan wij kunnen meegenieten door de mooie verhalen en foto's. Het filmpje in de ouder-app met een (vreugde)dans bij de Massai gaf weer iets extra's. Levende beelden van genietende tieners en leiding en wat stralen jullie allemaal . . . Jullie gaan op herhaling naar de kerk zondag a.s.? Opnieuw zingen met de muziek erbij? Zoals ik gisteren al zei, gooit het koor (en dirigente Petra) idd haar vruchten af. Goed gedaan allemaal (en jij natuurlijk ook Meta, we zijn apetrots), wij doen het jullie niet na. Net als alle anders ouders vragen wij ons af of jij, Meta, ook tijd hebt/krijgt om mooie foto's te maken. Wij zien jou natuurlijk viel liever op de foto maar jou kennende . . . Gisteravond zaten we met iedereen van de Philips-familie (m.u.v. Mirko) een ijsje te eten op de Windraak. Iedereen vroeg naar jou en hoe je het daar hebt. Je krijgt van iedereen de hartelijke groetjes. Ook daar volgt iedereen jou en iedereen van de groep. Leuk hè, verslavend deze blogs en het lezen van de berichten die erop volgen. Genoeg voor nu. Voor straks wensen wij iedereen een goede nachtrust zodat jullie morgen weer fris er tegenaan kunnen. Liefs en hvj xxx pap en mam

• 26 Juli 2016 - 00:32

Loes:

Hallo allemaal

Wat hebben we weer genoten van jullie prachtige verhalen en foto''s. Geweldig om te zien .

Roel, je ziet er geweldig uit in je Massai uitrusting ; staat je goed.
    En Charlotte, maak je veel foto"s van al dit moois. Ik hoop van wel ; want dit is onvergetelijk en kostbaar.

Ik zou het leuk vinden om van jou ook een foto te zien daar in dat verre Tanzania.

Geniet morgen van jullie uitstapje naar de watervallen en voor nu slaap lekker
    Groetjes aan iedereen

liefs, loes en jef