Gelijkspel - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu Gelijkspel - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van SMCgoesTanzania - WaarBenJij.nu

Gelijkspel

Door: Tara en Coen

Blijf op de hoogte en volg SMCgoesTanzania

20 Juli 2016 | Tanzania, Mikumi

Lieve Rafiki’s,

Vanochtend was het weer vroeg dag, vooral voor Roel & Coen. Zij werden door een genietende Eline met veel pangeroffel wakker gemaakt (in hun eigen tent). Na het ontbijt, waar we inmiddels aan gewend zijn, geroosterd brood met nutella of jam en niet te vergeten de malariapil, trokken wij ons sporttenue aan. Vandaag was namelijk de enige echte sportdag op de middelbare school, georganiseerd door de sportcrew. Omdat de sportcrew nog wat voorbereidingen moest doen, vertrokken zij wat eerder. Wat misschien een tegenvaller kon lijken, bleek het tegenovergestelde te zijn. Een reis, te voet welteverstaan, van 20 minuten door een bewonderenswaardig landschap. We voelden ons écht Afrikaans. Gewoon schitterend, een paadje langs een verlaten spoor, bergen in de verte, palmbomen en blauwe lucht op de achtergrond. En om het plaatje helemaal compleet te maken, waren er in de rivier Tanzaniaanse vrouwen aan de gang met hun was. Nog voordat wij aangekomen waren op de Mikumi Secundary School, werden wij al begroet door zeer vrolijke jongens, die ons allen de traditionele Tanzaniaanse handdruk gaven.

Nadat de altijd lachende uitwisselingscoördinator ons persoonlijk begroet had, kon de sportdag van start gaan! Te beginnen met een georganiseerde puinhoop. Van de 700 kinderen mochten er 100 meedoen. Je kunt dus wel raden hoe dat er aan toe ging. Na de chaos voerden wij de warming-up dans op samen met alle lachende kids. Hierna speelden we verschillende spellen. Deze vielen in de smaak. Vooral de acrobatische oefeningen waren een succes en voor hen een eitje. Verbazingwekkend voor ons om te zien. Na een korte pauze riep de coördinator iedereen bij elkaar om in een reuzekring te gaan staan. Nietsvermoedend keken we toe. Speciaal voor ons lieten 3 jongens gekke trucs zien, gevolg door een lied, vol energie opgedragen door 2 andere schaamteloze jongens. Als klap op de vuurpijl kwamen 3 meiden naar voren, je had onze jongens een moeten zien kijken..(: Wat konden zij hun kontjes goed laten rammelen. Hierbij vergeleken zijn wij een stel stijve Limburgse harken. Voor velen van ons was het komende moment erg bijzonder. In de kring dansten licht en donker dwars met en door elkaar. De ene na de andere Tanzaniaan pakte een van ons bij de hand om een dansje te doen. Het was een vrolijke boel, je zag iedereen genieten en veel lol hebben.

Een sportdag zonder voetbal is als patat zonder mayonaise (aldus Eline, die haar frieten zonder mayonaise eet). Op een groot en knoebelig, maar prachtig gelegen veld, waar de Tanzanianen meer aan gewend waren waren dan wij, gingen we van start. Tanzania in het rood tegen ons in het blauw. Deze shirts zouden wij na de wedstrijd schenken aan de school. In de eerste helft was het eenrichtingsverkeer naar het doel van onze keepster Jillin, met een te verwachten gevolg: bij rust 1-0 voor Mikumi. In de tweede helft leken wij langzamerhand ook gewend geraakt te zijn aan het veld en het klimaat, maar hadden we ook wat tactische omzettingen gedaan. Met het gewenste gevolg: 1-1 door Niels. Halverwege de tweede helft gingen wij alles op de aanval zetten. Subersub Jos kwam erin, wat direct resulteerde in een enorme kans voor onze opa (: Helaas schoot hij hem huizenhoog over (volgens Jos maar 2 cm). Einde wedstrijd: 1-1. Hierna overhandigden wij alle shirts, voetbalschoenen en andere materialen die we gebruikt hadden tijdens de sportdag. Wat ook mooi was om te zien hoe blij de kinderen waren met de medailles die we na afloop van de wedstrijd gaven.

Eenmaal aangekomen op onze verblijfsplaats, lag iedereen voor pampus. Kapot waren we, na een vermoeiende maar zeer bijzondere en indrukwekkende sportdag. Het eten viel bij de meesten goed in de smaak: pannenkoeken, gebakken aardappelen met mayonaise, een salade en als toetje een vers stuk watermeloen.
Wat we nog even erbij moeten vermelden is dat we naast het aanleggen van de waterleiding, het verven en beschilderen van enkele buitenmuren (door Romée), ook nog de volgende projecten gaan doen: het lerarengebouwtje van binnen en van buiten verven en de poort opknappen.

Wat we niet zelf kunnen doen, maar wel sponsoren is het aanleggen van elektriciteit in het scheikundelokaal.
Oja, en toen wij de blog net aan het schrijven waren, viel Anne(ke) behoorlijk achterover, met bank en al. Maarja wie nou de échte muts van de dag is, is een goede vraag. Want Niels kende zijn krachten vanmorgen totaal niet. Het kwam erop neer dat hij de kracht van de tak onderschatte en deze vies hard in zijn gezicht kreeg. Met Niels gaat het goed, met de tak gelukkig ook ;)

Kwaheri! = tot morgen!

Veel liefs,

Tara en Coen

• 20 Juli 2016 - 20:01

Saskia:

Wat een leuk verslag van de dag weer.
    Goed bezig daar. Toppers. Groetjes uit warm Limburg en dikke knuffel voor Caressa xxx

• 20 Juli 2016 - 20:09

Stevie ( En De Ouders Van Anne ):

Hallo Anne(ke).

Ik wist niet dat jij Anneke was :)
    Hoe is het daar? alles goed? ook zonder telefoon, föhn en krultang ;)
    Ik weet dat je geen antwoord kan geven maar zet dat maar in je boekje.
    Hier gaat alles goed, ook met je ouders en de ratten.
    Pas op dat je niet weer van de bank afvalt want wij gaan morgen naar curaçao voor 10 dagen en komen zaterdag 30 juli terug, dan ontvang je weer een berichtje.
    Als je het leuk vindt?

Heel veel plezier.

X je vriendje ( die je heel veel mist ).

• 20 Juli 2016 - 20:47

Omapa:

Hoi Coen,we lezen met veel plezier jullie verslagen en genieten dus hier ook met jullie mee. Vanuit Kirchroa veel lieve groeten .

• 20 Juli 2016 - 21:16

Rian, Roger, Ward En Emdje:

Hallo allemaal,
    Opnieuw een mooi verhaal met geweldige belevenissen. Je kan je er echt heel veel bij voorstellen. Wij genieten mee.

groeten vanuit een tropisch Nederland en een nachtkusje voor Jans ,

Rian, Roger Ward en Emdje

• 20 Juli 2016 - 21:25

Jurjen Puls:

Hoi allemaal,

Leuk te lezen wat jullie allemaal doen op zo'n dag en dat er veel plezier in het spel is.
    Ik lees dat de sportdag een succes was, is het wellicht een idee om de andere kinderen ook een kans te geven mee te doen met een eventuele volgende sportdag (ochtend)? Ik heb het idee dat de kinderen van Mikumi veel plezier beleven aan jullie aanwezigheid, en dat jullie ook weer van hen genieten. mmm heeft Tara niet gescoord? Que pasa? Nou beste Sinterniaantjes geniet en klus ze! Groepjes van Jurjen, Albertine en Onno

• 20 Juli 2016 - 21:37

Loes En Jef:

Wat een leuk verslqg van de dag weer met leuke onvergetelijke belevenissen.
    Heel fijn om elke dag weer mee te mogen genieten en te verwonderen wat jullie allemaal doen.
    Vandaag ook hier tropische temperaturen ; je zag geen mens op straat .

En Charlotte en Roel: Noa kijkt bij elk vliegtuig naar boven en vraagt: Is dat Lotte en Roelie?
    Lief he
    Lieve schat nog een fijne avond en de groetjes aan Roel en de rest .

dikke knuffel xxx

• 20 Juli 2016 - 21:55

Jesper:

Hoiiii,

Het was hier vandaag 34 graden... Knap dat jullie in zo een weer nog kunnen sporten en werken!
    En Niels, Scheidsrechters horen wel onpartijdig te zijn he, ook bij een vriendschappelijk voetbalwedstrijdje ;-)
    Goed bezig allemaal en ga zo door!

Groetjes Jesper

• 20 Juli 2016 - 22:00

Peter, Sandra En Mieke:

Hallo Loes,
    Ixy en Koda zijn af en toe op zoek naar jou, maar ze zijn wel blij met hun plek in de auto op de achterbank. Mieke in het midden als scheidsrechter en de beide heren ruim liggend ernaast. We hebben vandaag ter ere van jou een wienerschnitzel gegeten bij zum post. Ik hoop dat de pannenkoeken ook lekker waren. Xxxxxxx van ons en likjes van Ixy en Koda

• 20 Juli 2016 - 22:37

Debbie Steijns:

Hallo kanjers!

Wat zijn jullie weer lekker actief bezig geweest vandaag, en Romée... goed bezig schat!Moet ik hier thuis maar niet te fanatiek doorwerken aan mijn schilderklus. Zal ik de bovenverdieping dan nog maar even bewaren voor jou :P ?

Groetjes en inne dieke knuffel oet Kunder!XXX

• 20 Juli 2016 - 23:06

Maria Rosenbrand :

Hallo lieve kanjers...iedere dag kijk ik uit naar jullie blog en foto's en geniet er mateloos van...ik ben de supertrotse Oma van Romée

• 20 Juli 2016 - 23:22

Karina:

Hallo allemaal, dag lieve Romy,
    Ook vandaag weer een dolle boel daar zo te lezen. Superleuke sportdag, dansen en en overheerlijke maaltijd.
    Romy thuis ben jij altijd onze pannenkoekenbakster. Het was wel luxe zeker dat je nu zo kon aanschuiven ;-)
    Hier gaat het allemaal zijn gangetje met Tanzaniaanse temperaturen. Plato was weer happy want hij mocht vanavond beginnen met vervolgcursus 2. Lieve allemaal, ik wens jullie voor morgen ook weer zo een topdag toe. Welterusten en slaap lekker iedereen.

Lieve groetjes en voor Romy een dikke knuff. Xxx

• 21 Juli 2016 - 00:55

Paul En Lia:

Hallo allemaal.
    Wat weer een mooie blog.
    Wat goed van jullie om in deze temperatuur te sporten ,hier was het 34 graden pffff.erg warm .
    Fijn te lezen dat jullie het leuk hebben met de Tanzaniaanse mensen en dat er tussendoor ook nog lekker gegeten wordt.
    Jillin sjat leuk dat je gekeept hebt tijdens de voetbal wedstrijd.
    Hier is alles goed .
    Ik zit nu lekker op de bank ,mama,s plekje .

• 21 Juli 2016 - 08:00

Marcel:

Hallo allemaal, hoi lieve Meta,
    Weer een topdag beleefd zo konden we lezen. Ik kan mij geen voorstelling maken hoe het is om in die temperaturen te sporten gezien het warme weer hier. Knappe prestatie hoor. Ik hoop stiekem dat we nog foto's van deze dag te zien krijgen. Ik zag wel dat Jos de filmcamera in de hand had en er dus ook geweldige opnamen zijn gemaakt. Meta, heb jij zelf ook al flink wat foto's geschoten en hier en daar een filmpje gemaakt? Zie je af en toe voorbij komen op een fotootje en dat geeft het thuisfront een goed gevoel (om te weten dat je plezier hebt ondanks alle vermoeidheid misschien met al dat werken dat de hele groep doet). Gisteren de eindmusical van Mirko gezien, te gek! Veel juffen vroegen naar jou, Caressa en Minou, oud-leerlingen van de Frans Postma school. Juf Ineke volgt jullie al en er zullen nu nog enkele volgen. Zij (en wij) leven allemaal met (jou) jullie mee en verheugen ons telkens weer op een nieuw bericht van jullie kant (al dan niet met foto's, want die krijgen we gelukkig ook via de ouder-app haha). Knuffel voor Meta en groetjes aan iedereen. Kwaheri xxx

• 21 Juli 2016 - 09:38

Ellen:

Hoi Jos en iedereen,
    Wat is dat genieten van jullie avonturen! Elke avond nog even gauw kijken of er iets nieuws is geschreven. Maar ook de appjes tussendoor zijn leuk. Zo blijven we lekker bij.
    Hier is alles prima. Erg warm, maar we mogen niet klagen.
    Finn mist opa heel erg. Gisteren, tijdens het oppassen, vertelde hij de hele dag dat opa op "vakantie" is in Afrika met de grote "kindjes". Als hij de foto's ziet, zoekt hij telkens naar jou. Dus opa Jos, stuur ook eens wat foto's waar jij op staat!!
    Geniet allemaal, want deze reis blijft jullie nog lang bij.
    Groetjes en een dikke kus voor Jos.

• 21 Juli 2016 - 10:52

Marcel, Nathalie En Lynn:

Een sportieve dag gisteren, erg leuk beschreven ook. De acrobatische oefeningen zullen je vast goed zijn afgegaan, Jill! We zijn nieuwsgierig naar de foto's.
    Thuis gaat alles z'n gangetje. Pap en mam aan het werk en Lynn lekker aan het genieten van haar vakantie. Vandaag is ze met vriendinnen naar Amsterdam.
    Heel veel plezier gewenst allemaal! Maak er weer een onvergetelijke dag van. Groetjes uit Ransdaal. En niet te vergeten een dikke knuffel voor Jill.xxx

• 21 Juli 2016 - 13:45

Pascal En Sandra:

Hallo sportievelingen.

Zo te lezen bevalt het jullie daar wel en hebben jullie al veel indrukken opgedaan. Ga zo door.
    En voor Minou. Hier op Ten Esschen gaat alles zijn gangetje. Dankzij Pokémon Go komt zelfs Jordy soms in de buitenlucht.
    Tijdens de bbq hebben we balletjes gekocht voor de kinderen. Beau heeft er een dagtaak aan om ze allemaal bij elkaar te krijgen. Zelfs Senna speelt hiermee.
    Hopelijk heb je tijdens jullie drukke bezigheden ook nog tijd om gitaar te spelen.
    Dikke knuffel van pap en mam.

• 21 Juli 2016 - 14:46

Alejandro Vales:

Hi Loes!

It's me, I'm still at home in Berlin (let's see when that can change ^^). You remember I had to help my ex boss with it's move? Well he stayed at the end at my home as well :P He's got some meetings regarding a project in Berlin and this was his best option to attend to them. Funny right? He wanted to move and now he got some work to do in Germany, seems like once you are in here the country traps you an you can't ever escape. HAHA!

By my side all is going well, just talking a bit more with my family and capturing pokemons every once in a while. I discovered that my writing skills to explain my life in this kind of messages are nonexistent, so I will have to write you more often to let you know what is happening over here and improve in this.

I love you sweet, and I'm super looking forward to hear all the stories that you will have once you are back :)

• 21 Juli 2016 - 18:08

Sandra:

Hoi Loes. Vanaf vandaag mag je je toekomstig student aan de uni noemen. Rest van de inschrijvingsprocedure hebben we afgehandeld